Hej.
Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, men jeg har ikke helt forstået hvordan det der med multimediebeskatning fungerer...?
Hvis jeg nu gerne vil købe en telefon, og lade min virksomhed betale for den og abonnementet, kan jeg så trække 100% af begge beløb fra i min virksomhed, ligesom med andre udgifter? Også, hvor og hvordan skal jeg betale den der multimedieskat...? Jeg har slet ikke forstået hvor jeg skal skrive den ind henne, eller om den kører over virksomheden, eller kun omhandler mig som privatperson...? Jeg håber nogen kan hjælpe mig! :-) |
Hej Anders
Lad mig starte med det sidste først.
Hvis din enkeltmandsvirksomhed betaler for din telefon og internet, så skal du betale multimedieskat. Det nemmeste er, at tillægge kr. 3.000 pr. år (kr. 250 pr. mdr.) til virksomhedens skattepligtige resultat før renter mv., og så anføre det samlede beløb i rubrik 111 på den udvidede selvangivelse.
Mht. til fradragsmulighed, så er der skattemæssigt fuldt fradrag i virksomheden for omkostningerne til telefon og internet.
Momsmæssigt er reglerne lidt anderledes:
- På fastnettelefoner som befinder sig på firmaets adresse kan der fratrækkes fuld moms.
- På fastnettelefoner som befinder sig hjemme hos dig selv kan der fratrækkes 50% af momsen.
- På mobiltelefoner kan hele momsen fratrækkes såfremt den alene anvendes til erhvervsmæssige samtaler. Anvendes telefonen også til private samtaler kan momsen fratrækkes efter et skøn på fordelingen af forbruget.
- På internet i virksomheden kan der fratrækkes fuld moms
- På internet hjemme hos dig selv kan der fratrækkes 50% af momsen.
Med venlig hilsen