Det følgende er en uvidendes påstand (altså min) som jeg godt kunne tænke mig at afprøve på jer, der ”ved”: ”En dygtig SEO’er er fuldstændig ligeglad med domænet – han kan såmænd få www.hdkljswhdsa.dk til at ligge øverst i søgeresultaterne”. Er det sandt ? For hvis det er sandt, hvorfor pokker er der så så meget snak om domænenavne ? Jeg kan udmærket forstå, at et domæne, der samtidigt også er et varemærke, er interessant for varemærkeejeren. Det er jo naturligt for en besøgende at skrive ”www.varemærke.dk” og så dukker siden jo op. Jeg kan også godt forstå, at et domænenavn, som signalerer en bestemt varegruppe, er interessant. Men er det ikke i bund og grund fuldstændig ligegyldigt om vi – og dette er tænkt – i stedet for at kalde et website ”skatteekstrakten.dk” havde kaldt det ”kom-og-find-en-masse-gode-nyheder-om-skat-og-moms.dk” – hvis vi udelukkende kigger på at blive fundet af søgemaskinerne ? Det er klart, at når vi først har kunderne inde i folden, så er et sigende domænenavn klart at foretrække – men det her handler om at blive fundet af nye besøgende via søgemaskinerne. Uden at sætte navne på, så så jeg en gang en, som havde registreret 50 domæner, som bestod af navn og type på mobiltelefoner. Altså "mobilproducent-kp7474.dk". Det domæne kommer vel ikke ud først på Google bare fordi jeg i søgefeltet skriver "mobilproducent kp7474" ? Selvfølgelig er anledningen til mit spørgsmål konkret. Jeg har fundet nogle domæner, jeg overvejer at lægge mine klamme hænder på, og så bruge domænerne til at profilere vores eksisterende sites. Men er det i bund og grund totalt spild af tid ? Og for god ordens skyld - dette handler ikke om at lægge sig for tæt på nogle andres domæner, men om søgeord om skat, moms og afgifter, jeg vil optimere vores websites til. Vil det være en fordel både at optimere og registrere domænerne, eller kan jeg lige så godt nøjes med "bare" at optimere. Vh |
Det er ikke alfa omega men hedder den billige-biler.dk og handler om billige biler vil det hjælpe.
Forstil dig at domænet gir et par points og du skal opnå 100 points for at rangere.
Det samme med SEO venlige website osv.
Alle tiltag er vigtige.
Der er også andre ting, sidder du med et google resultat hvor domænet er billige-biler.dk og siden handler om heste.
Så vil folk nok hoppe videre inden at trykke på dit søgeresultat.