Danmark
halter efter sammenlignelige lande i eksporten til Frankrig
Hvert
år eksporterer Danmark ifølge Dansk Eksportråd for ca. 20 mia. kr.
til Frankrig, verden 6. største økonomi med 65 mio. indbyggere.
Dette er langt mindre, end det kunne være. Til sammenligning sælger
Belgien, hvis vi tager højde for forskellen i befolkningernes
størrelse, 8 gange så meget som Danmark. Belgien har en bedre
geografisk placering, men at dette ikke er hele forklaringen kan ses
ved en sammenligning med Sverige, der ifølge det officielle franske
institut for statistik (Insee), sidste år solgte varer til Frankrig
for dobbelt så mange penge som Danmark.
De
aktuelle muligheder på det franske
marked er i rivende udvikling
Under krisen
er mange franskmænd blevet fyret, men i Frankrig er det sociale
sikkerhedsnet indrettet sådan, at husholdningernes købekraft ikke
falder nævneværdigt, efter at jobbet er mistet. Dette afspejler sig
tydeligt I forbruget.
I marts måned
2011 fremgår følgende af den franske dagspresse: I supermarkeder
har mærkevarerne fremgang og discountvarerne tilbagegang. Ikea
Frankrig regner med 6% vækst i sine køkken- og sengeafdelinger, og
nydelsesmidler som chokolade og sodavand oplevede stor fremgang
allerede sidste i 2010.
Set ud fra
forbruget udgør det franske marked altså et godt vækstpotentiale
for danske virksomheder.
Det
øgede forbrug på det franske marked
er bl.a. resultat af en bevidst liberalisering af det ellers noget
stive franske arbejdsmarked. Emblematisk for denne tendens er en
liberal lovgivning trådt i kraft under Sarkozy, som tillader alle
Franskmænd at have en professionel aktivitet parallelt med det
primære job under mottoet “Arbejde mere for at tjene mere”. I
tråd hermed vil regeringen i juni 2011 fremsætte et forslag, som
handler om at forlænge den korte franske arbejdsuge.
Alt i alt tiltag, som resulterer i øget kreativitet og
foretagsomhed, og dermed yderligere stimulering af forbruget.
Alt tyder
altså på, at væksten på det franske arbejdsmarked vil fortsætte
og endda intensiveres – og dermed, også på længere sigt, er værd
at satse på for danske virksomheder med eksportpotentiale.
I
2011 ejes og ledes ca.
500.000 franske virksomheder af personer over 60 år. Af disse vil
ca. 100.000 bliver sat til salg inden for de kommende år. For
skønsmæssigt halvdelen vil salget lykkes. Men den anden halvdel vil
ende med at lukke, og de nuværende kunder i disse virksomheders vil
være nødsaget til at finde andre virksomheder til at opfylde deres
behov for leverancer af produkter og knowhow. Dette skaber et marked,
hvor andre virksomheder, herunder danske, kan finde vækstmuligheder
og erobre markedsandele. Vel at mærke med det rette markedskendskab.