Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan får man SEO saft ud af en guide og læser google en pdf?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Svendborg
Tilmeldt 11. Jun 10
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 09:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej med jer

Jeg håber nogle af alle jer kloge SEO folk kan hjælpe med en lille udfordring Big Smile

Jeg er ved at lave en lille legeguide, som jeg vil tilbyde folk der tilmelder sig mit nyhedsbrev. Jeg havde egentligt tænkt mig at det skulle være en PDF, som lå på sitet, og som jeg så sendte et link til, når de bekræftede deres tilmelding. I PDF'en, vil der være link til nogle produkter eller kategorier af produkter som egner sig godt til det beskrevne alderstrin.

Men spørgsmålet er om Google læser en PDF igennem på et site, således at jeg kan få noget SEO mæssigt ud af de links og søgeord der er i guiden?

Eller er der en anden måde, som er meget smartere, så jeg får mere ud af guiden SEO mæssigt? Jeg tænker også på at lave en blog og så lave den som blogindlæg. Ulempen er dog bare at så har alle jo adgang til det, og ikke kun dem der tilmelder sig nyhedsbrevet.

Glæder mig til at høre fra ejr, og god weekend Smile

Karen

www.monito.dk

Fra Esbjerg
Tilmeldt 4. Aug 10
Indlæg ialt: 171
Fra  maila Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Karen.

Super relevant spørgsmål - har tænkt det samme.

Jeg har absolut ingen forstand på SEO men, fandt lige Guruens bud på PDF på hjemmesider (fra 2008)

Jeg følger lige med her. Big Smile Også god weekend til dig

Bh

Kennet

www.maila.dk ...for børn og andre slags mennesker

Fra Aalborg
Tilmeldt 26. Apr 05
Indlæg ialt: 736
Skrevet kl. 09:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Ganske kort:

-Google læser pdf'er

-Du får intet linkjuice ud af det, hvis det er det, du mener med SEO saft.

Du kan jo godt få trafik til din pdf.

Men tror du skal tage et valg. Vil du skrive den pdf for at give dine læsere noget værdi og bevise, at du er en kompetence eller vil du skrive den for at få trafik fra søgemaskinerne? Det er besværligt at gøre begge dele helhjertet i ét hug.

Bedste hilsner

Morten

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3528
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 10:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hey

1. Hvordan havde du tænkt at Google skulle kunne finde den PDF, hvis det eneste links der findes til den er via en email/nyhedsbrev?

Så svaret er egentlig nej til at Google læser din PDF, da de jo skal have adgang til den for at de kan læse den. Den adgang kan de få på forskellige måder, men primært via links, og det at brugerne af hjemmesiden og Google har adgang til den.

2. Som jeg læser det du skriver, så skal du lige forstå hvordan Google rent faktisk kommer i nærheden af din PDF, eller indhold for den sags skyld.

Kort sagt skal de have adgang til at crawle siden, dette kan de ikke på normalvis uden at der linkes til den. Begynder du først at få den crawlet på normal vis, ja så vil alle jo have adgang til filen/siden.
Er denne dog beskyttet af brugernavn og password, kan Google ikke crawle din PDF eller side på normal vis. Så skal der helt andre ting til før Google kommer i nærheden af den.

3. Uanset hvad, så ville jeg gøre det sådan at du laver et blogindlæg eller en side som har nogle af elementerne fra din guide (de ikke så vigtige, men alligevel nogle få guldkorn), så kan alle så læse lidt om hvad de kan finde i den guide, blive fristet til at tilmelde sig, og samtidig får du lidt SEO ud af det.

Yderligere ville jeg lave et beskyttet område på din hjemmeside hvor hele guiden er, så folk skal logge ind for at kunne se hele guiden. beskytter du den ikke risikerer du at alle alligevel får adgang til den, da der som sagt ikke skal så meget til før Google begynder at crawle guiden og så er du jo lige vidt.

Sådan som de fleste gør det er at servere en teaser, i det her tilfælde er det så uddrag fra din guide, så folk kan se hvad det hele handler om, denne teaser skulle så gerne tiltrække relevante brugere som så tilmelder sig dit nyhedsbrev og dermed får adgang til hele guiden. og så har du opnået den rette effekt.

MVH Kim

 

Ekspert i hastighedsoptimering og Teknisk SEO

Optimering og udvikling af hurtige hjemmesider, med mere end 25 års erfaring. Danmarks bedste hastighedsoptimering med speciale i wordpress. Wordpress hjemmeside

Fra Svendborg
Tilmeldt 11. Jun 10
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

 

Tak for jeres svar, I har nogle gode pointer, som f.eks. at fokusere på formålet (som er at give folk noget værdi og indhold)!

I første omgang handler det om at bruge den til (forhåbentligt) at få flere folk på nyhedsbrevet, og som du siger Kim, så kan jeg også lave blogindlæg med teasere.

@Kennet, tak for link til Thomas indlæg, det var meget relevant.

Igen, tak for hjælpen til jer alle.

Venligst,

Karen

Fra Tårnby
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 92
Fra  IsenTekst - Indhold til Internettet Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Karen

Du behøver da ikke lave en pdf. Hvis du gerne vil have gavn af din guide på nettet, kan du i stedet lave den som en eller flere alm. websider, som du er sikker på at Google kan læse.  Hvis du spreder den over forskellige undersider får du også flere søgeord, som google kan finde dig på.

Og så vil du også få flere besøgende på din hjemmeside i stedet for at de læser din pdf derhjemme.

Jeg har lavet en guide til Wordpress, som du måske kunne blive inspireret af.

Men du skal nok overveje, om du vil holde det "hemmeligt", forbeholdt læserne af nyhedsbrevet. Det kan være en god ide at have en belønning fot at tilmelde sig. Men hvis der ikke er andre måder at finde siderne, så kan google heller ikke og så får du ikke noget SEO med i hatten.

Jeg synes, at en blog lyder som en god ide. Så kan du skrive indlæg løbende og linke til din webshop, det vil være godt ift. google. Du kan så både skrive tips til at lege (legeguiden) men også  hvad, man kan bruge dine produkter til.

Held og lykke med projektet.

mvh
Henrik I 

Henrik A. Isen, Journalist DJ, iværksætter, webredaktør.
Indhold til Internettet: - IsenTekst.dk

Fra Svendborg
Tilmeldt 11. Jun 10
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik

Tusind tak for dit svar. Og supergod guide, tak for du delte dem!

Jeg tror jeg må i gang med en blog Smile

Mvh

Karen

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)