Denne her er mest til mine kolleger i Internet / marketing branchen: Jeg har ikke ringet virksomheder op i snart 6 år; men har i stedet haft travlt med at hjælpe dem, som selv henvender sig. For ligesom at få en finger på pulsen kunne jeg godt tænke mig at høre jer andre, om I har erfaring med, om en kunderelation er bedre -større -mere langsigtet... whatever... , hvis man selv har kontaktet kunden frem for at kunden finder frem til dig over nettet? Eller er det omvendt? Jeg ved godt, at det er en generalisering og ingen kunder er ens. Det kunne bare være interessant at høre, hvad I andre synes er den bedste måde at etablere de bedste kontakter på. Det er selvfølgeligt dejligt at være fri for at være opsøgende; men HVIS man var det, så kunne det være en fordel, at man kunne skyde sig ind på nogle større kunder, når man nu selv vælger dem ud? Hvad gør I andre? Mvh, Christian |
Vi er i den samme glædelige situation som dig og vores største kunder har vi nogen gange fået ved mere eller mindre end tilfældighed. Oftest har det dog været igennem vores netværk, hvor rygterne er løbet om at vi kan hjælpe kunder med dit og dat.
Desværre er det min opfattelse, at hvis kunderne finder dig tilfældigt på nettet, så bliver relationen ikke så tæt, da de ikke har et forhåndskendskab og opbygget en tillid til dig fra starten af. Bliver kunden derimod anbefalet at tage kontakt til dig via en fælles bekendt, så har du allerede her fået opbygget den tillid det senere kan tage lang tid at oparbejde.
Hvad angår dit eget opsøgende arbejde, så opfatter nogle virksomheder det snarere som bedrevidende indblanding fra udenforstående, hvis du ikke meget præcist kan sige hvordan de i deres virksomhed kan bruge din ekspertise til noget konstruktivt. Ellers vil du ryge ud med badevandet sammen med alle de andre sælgere der kontakter dem.