Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afklaring af spørgsmål omkring bil i virksomheden

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 651
Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Tommy Jakobsen:
fordi jeg prøver at undgå at trække mere end 150.000 kr. ud af virksomheden om året. Derfor anvender jeg Virksomhedsordningen, for at spare resten af overskuddet op i virksomheden

Jeg mener at der skulle være en mulighed for at benytte sig af en etableringskonto med fradragsret. Derved kan du senere overføre beløbet til f.eks. at oprette et selskab og spare op deri  - hverenten det er ApS eller SMBA holding. 

men med hensyn til bil forstår jeg godt din tvivl.. Men som jeg har læst på amino og uden at brænde fingerne, ville jeg købe/lease bilen personligt og så trække km-penge ud istedet.

mvh. Michael

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 13:54

hej tommy

Forsikringen skal være i det navn du indregistrerer bilen i

Dvs hvis det er dit cvr nr der står som ejer og bruger, så er det en erhvervsforsikring du skal tegne - her afhænger det så nogen gange af, om det er en hvid eller gulpladebil

Du kan som tommelfingerregel godt regne med at forsikringen er 50 % dyrere i erhvervsregi

www.forsikringagenten.dk - Vi hjælper dig med erhvervsforsikringer, så du kan koncentrere dig om dit firma  

Fra Hundested
Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 457
Fra  Fatsak Skrevet kl. 14:42

Hvis bilen kun skal bruges til firma bliver du ikke beskattet af fri bil privat. Derimod hvis du ønsker at bruge bilen privat også, så skal du beskattes af bilen pris.

Der er mange meninger omkring biler i firmaer. Jeg mener at du skal købe/helst lease den i firmaet og så have alle omkostninger der. Du kan med fordel flexlease en bil med værkstedordning, så du betaler en fast pris på f.eks. 500,- om måneden og så skal du ikke tænke på mere når du kører på værksted med den. Du skal jo på værksted til service og det kan hurtigt blive mange penge. Du kan også vælge at købe den privat og så trække kørselsgodtgørelsen fra i din personskat. Men det er kun de første 20.000 km du kan gøre dette til den høje takst.

Fra Aalborg
Tilmeldt 4. Jun 08
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 09:01

Så skal jeg da lige love for at der kom gang i debatten. Mange tak for alle kommentarerne!

Desværre virker der til at være en del uenighed omkring hvor vidt det er en god idé at købe/lease bilen i virksomheden, eller holde det i privaten.

Til jer som siger at I vil holde det i privaten, og så få kørselsgodtgørelse, mener I det også hvis bilen udelukkende bliver brugt i virksomheden? Er det pga. problemer med at bevise overfor SKAT at den ikke bliver brugt privat? Jeg skal gerne føre kørebog og hvad ved jeg for at sikre mig beviserne - det vil ikke være noget problem.

Fra Limassol
Tilmeldt 6. Dec 10
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 09:35

Jeg kan ikke forstå, at nogen kan anbefale det ene princip frem for det andet. Der skal regnes på det (og det kan det regneark jeg tidligere henviste til gøre).

Det afhænger jo i høj grad af, hvor meget bilen koster, og hvor mange kilometer der køres.

Lad mig give et eksempel:

Der købes en hvidpladebil til 200.000, som udelukkende anvendes erhvervsmæssigt (som trådstarter Tommy angiver kan bevises). Der køres 20.000 km om året. Så kan det bedst betale sig at fratrække de faktiske udgifter i de første 2 år, og så overgå til udbetaling af skattefri kørselsgodtgørelse det 3. år.

Køres der 30.000 km. om året skal der skiftes princip i det 2. år.

Køres der 10.000 km. om året, kan det bedst betale sig at fratrække de faktiske udgifter i de første 3 år, jeg har regnet på.

Lars Greve Hansen

www.regnskabsmail.dk

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)