Hej Alle på Amino Jeg er ny på siden og har kigget mig lidt omkring, synes det ser spændende ud. Jeg har i den sidste tid gået med tanken om at lave min forretning om. Jeg ejer et hotel/kro som er bestående af 5 selvstændige ejendomme som jeg ejer personligt. Det der kan være min frygt er at jeg kommer ud for din situation at forretningen begynder at gå dårligt som det jo somme tider sker. Så er forretningen, ejendommene og min private bolig væk...!! Her tænker jeg på om SMBA kunne være en idé ....??? Men hvad synes I....??? Kunne det være to SMBA en til bygninger og en til driften, eller er der en helt anden mulighed. Bedste hilsner
Mark |
Hej Mark.
Du kan udmærket vælge at placere bygninger og drift i hvert sit selskab også et Smba.
Men du skal være opmærksom på at for at kunne stifte et Smba skal der mindst være 2 stiftere som aktivt deltager i driften.
Dernæst skal du uanset selskabsform indhente eventuelle panthaveres godkendelse af at bygningerne sælges til et selskab, og i den forbindelse vil panthaverne sikkert forlange privat kaution af dig.
Jeg synes bestemt du skal lægge driften over i et selskab for at isolere risikoen.
Om det skal være et Aps eller et Smba, må afhænge af formålet og antal deltagere?
Hvorfor et Smba?
hvilke fordel er det som du vil opnå med et Smba?
De bedste hilsener
Anders Mikkelsen
Nr1 Økonomikontoret