Hej
Jeg regner med at indskyde på min iværksætterkonto igen i år, men er blevet lidt i tvivl om reglerne efter at have læst på skats hjemmeside.
Jeg startede virksomhed pr. 1/1 2008 jf. skats registreringsbevis, men det er dog først i indkomståret 2010, at jeg har nået etableringsgrænsen på 113.900 kr.
Jeg indskød 100.000 kr. på etableringskonto for indkomståret 2008 og 330.000 kr. på iværksætterkonto for indkomståret 2009.
I ligningsvejledningen på skats hjemmeside står der:
“Adgangen til at indskyde på etableringskonto eller iværksætterkonto i etableringsåret og de nærmest efterfølgende 4 indkomstår tilkommer alene skatteydere, der inden etableringen af den selvstændige erhvervsvirksomhed har indskudt på etableringskonto eller iværksætterkonto.”
Skal dette tolkes sådan, at jeg fortsat kan indskyde i 2010 og de efterfølgende 4 år, da det vel først er i 2010, at min virksomhed kan betragtes som etableret i skattemæssig forstand (selvom den er startet i 2008)?
Hvis dette ikke gør sig gældende, vil jeg så fortsat kunne indskyde på iværksætterkontoen til brug for opstart af anden virksomhed?
Mvh Kenneth