Jeg har tidligere kritiseret det danske Politi for ikke at gøre noget ved kreditkortsvindel her på Amino. I 2010 var der 3 sager hvor vi har været i kontakt med Politiet som jeg gerne vil fremhæve og dele med jer: Sag Nr. 1: En kunde køber på en venindes kreditkort, som jeg har forstået det, havde de handlet sammen for at spare fragt da der var tale om 2 ens produkter. Efter et stykke tid bliver de så uvenner og ”veninden” levede efterfølgende en charge back. (at dette er så nemt er næsten til at få ondt i maven over, specielt når de kender hinanden) vi kunne godt komme i kontakt med kunden men på trods af flere henvendelser via tlf., brev og mail udeblev viljen til at betale pengene igen. Reaktion fra Politi: Politiet var i tvivl om det rent teknisk var kreditkortsvindel eller blot en situation hvor vi skulle opstarte en rykker procedure. Dog mener jeg NETS har et problem hvis en dårlig betaler blot kan begynde at handle på denne måde uden dette teknisk set er strafferetsligt, specielt fordi de skriver under på en erklæring i banken. Men politiet tog henvendelse til kunden hvor efter pengene straks blev tilbagebetalt til vores konto. Sag Nr. 2 : En erhvervskunde kontakter os og udgiver sig for at være en offentligvirksomhed med mulighed for ean faktura. Dette skete desværre i en uge hvor vores bogholder var på ferie hvorfor vi ikke straks kunne få tjekket op og oprette en faktura. Så her leverede vi en del varer for efterfølgende at erkende vi var blevet udsat for bedrageri. (vi har efterfølgende ændret proceduren for EAN faktura) Reaktion fra Politi: Sagen er lagt fra slut og vi har ikke set penge, eller varer endnu, og det er selvfølgelig langt fra sikkert vi kommer til at gøre dette. Dog har Politiet taget denne sag som bedrageri da måden denne virksomhed er oprettet på ikke er helt reel samt der er flere verserende sager på personen. Dog giver det mig en ro at vide at politiet oplyste de vil eller har opsøgt personen for at ransage og tiltale denne person. Den sidste sag er jeg helt oppe på bordet og danse vidt og vovet over (på trods dette IKKE er et kønt syn) da denne sag er samme case hvor jeg tidligere har brokket mig over den manglende reaktion/vilje fra Politiet over kreditkortsvindel når man kan nu tage svindleren på fastgerning. Sag Nr. 3. Vi erfarer vi er ved at blive udsat for kreditkortsvindel da der er flere alarmer som vækker vores opmærksomhed på den ordre som er lagt. Dette bekræftes af PBS som anbefaler at vi kontakter Politiet. Reaktion fra Politi: En engageret betjent tager telefonen og er frisk helt med på vi sender en pakke fyldt med reklamer af sted, så de kan følge pakken. Han kontakter straks Post Danmark så de kan ligge på lur når pakken afleveres, da varerne var anført som lagervarer skulle disse sendes samme dag. Alt dette fik han arrangeret med det samme så de kunne ligge klar dagen efter! Hvor modtageren nok har fået sig en lille oplevelse. Da han straks efter at have kvitteret for vores pakke samt de 4 andre som kom samme dag, blev konfronteret af Politiet som her efter ransagede adressen. Det viste sig at der var mange flere interessante forhold på adressen som Politiet nu er i gang med at udrede. Så her blev kreditkortsvindleren taget med fingrene i kagedåsen, og bonussen for Politiet var at de på denne adresse kunne forbinde nogle tråde til andre sager i deres lokalområde. Håber meget på Politiet deler deres positive oplevelser, så flere betjente bliver som ham vi ringede til. Som han sagde, var dette jo verdens letteste sag! Håber min oplevelse af det danske Politi i kommende situationer bliver ligeså positive! En ting er sikkert og det er at jeg føler at Politiet efterhånden begynder at tage onlinebedrageri seriøst.
|
Dejligt med nogle positive historier - og godt at høre at flere inden for politiet tager onlinekriminalitet seriøst.