Hej, Vi står og skal have lavet et fysisk katalog med vores linie i udstyr til kæledyr. Det er butikker osv. der skal modtage kataloget, og det meste af designet er klart i photoshop. Leverandøren af udstyret til hund og kat trykker det for os, og jeg er ret sikker på, når vi siger det skal være god kvalitet, at det også er det. Der er ihvertfald aldrig noget at komme efter på varerne derfra, men er der nogle standard udtryk for den slags? Vi regner med at det skal være papir som i et godt solidt katalog, ikke den slags der kommer i posten hver uge fra netto og bilka, og skal være blankt osv. Hvordan forklarer man det til vedkommende der skal trykke det, hvad man forventer af type og kvalitet? På forhånd tak. |
Hvad papir type bruger man??
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
- 1
Billigt Hundeudstyr Online
Papirtype (måles i gramvægt) Almindeligt kontorpapir er 80 til 90 gram pr. kvadratmeter. En flyer trykkes typisk på 140 til 150 gram og omslaget til et katalog er gerne 180 til 200 gram. Overflade Glittet (glans), mat, silk eller struktureret. Du er nok ude efter glittet papir. Efterbehandling Tryklak / glanslak / matlak / kachering. Du er nok ude efter glanslak på alt andet end omslaget og kachering på omslaget. Trykfarver Angives med [side 1]+[side 2]. Fuldfarvetryk er 4 og enkeltfarvetryk er 1 (som betragtes som sort/hvid, med mindre andet er angivet). Hvis du har en særlig logofarve eller specialfarve, som skal benyttes, så betegnes denne som en spotfarve. Skal der være fuldfarve på alle sider, skal du angive 4+4. På sider, hvor der er farve på den ene side og sort/hvid på den anden, hedder det 4+1. Spotfarver tilføjes ved at lægge antallet af spotfarver til førnævnte tal. Skal du altså have fuldfarve + 2 spotfarver på alle sider, hedder det 6+6. Endelig er der tale om formater, som benævnes i trykformat og endeligt format. Det er tilstrækkeligt for dig at angive endeligt format. Hvis du har en A3, der skal foldes, så bliver endeligt format A4 (297x210mm). Håber, at det hjalp dig. Vh Peter |
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!
Hej Kristian, Jeg er ikke ekspert - men det lød som om du stod overfor en deadline ;-) Så her er lidt at gå med. Papir ''tykkelse'' angives i gram (Normalt printer papir er ca. 80-90 gram) Du vil gerne op i minimum 120-130 gram for ''indersiderne'' og 220 gram, el. mere, for omslaget. (For- og bagside) Mht. ''Blankt'', ''mat'' etc. så findes der en million måder at efterbehandle papiret på. Snakker vi Mercedes lækkert (og dyrt) så er ''kacheret'' omslag porno. Men en eller anden form for ''bestrygning'' er nok mere realistisk ;-) Brug mine gram anvisninger som guide for den nedre grænse så du ikke bliver prakket noget rispapir på nakken. Men ellers så bolt sig ''Det skal være blankt som et Magasin julekatalog!'' Og så lige et tip når jeres layout/design/billeder ligger i photoshop Hvilket gør at jeg antager at tekster også er indsat i photoshop. Hvis den er det så husk at opløsningen på billederne skal være 300 dpi eller der over. Hvis den ikke er det nu så lav dem om og gen indsæt teksterne - ellers bliver det uldent hvis ikke pixeleret at se på Held og lykke ![]() Martin www.solidcreation.com |
Kristian, en anden mulighed er, at tage fat i det trykkeri som du ønsker skal trykke kataloget og forklar dem dine ønsker. F.eks. er et omslag på 220 gram.på et katalog måske lige i overkanten hvis det blot skal hæftes i ryggen (forsiden vil have en tendens til at "bladre op" ). Som eksempel sender vi i MediaMouse papirprøver, og i nogle tilfælde også prøvetryk, ud til kunder hvor man er lidt usikker på hvilket papir man vil have trykt på. Jeg har oplevet en del gange at der er blevet ønsket et eller andet hvor det er tydeligt at vedkommende har hørt fagudtrykkene et eller andet sted, men ikke helt har en ide om hvad det konkret er vedkommende så beder om. Der er det altid rart lige at få sporet sig ind på hvad det egentlig er - f.eks. med nogle papirprøver. |
Nu er spørgsmålet hor lækkert kataloget skal være. Jeg vil sige at du kan opnå et endda ganske pænt og præsentabelt resultat, hvis du som omslag bruger 150 gr og 100 gr til "indmaden". Ofte kan du få 130 / 135 gr papir til samme pris som 100 gr, det kommer meget an på trykkeriets "standard papir" som de ofte køber ind i større mængder. Om det nødvendigvis skal være helt blankt ? - der er absolut ikke et must ! Blankt papir har ofte en tendens til at der kommer fedtede fingre på siderne. Vi har normalt brugt det der kaldes "silk mat" og undgår dette problem ligesom genskin fra lyset mindskes betragteligt. Til slut vil jeg lige nævne at Photoshop ikke er programmet til opsætning, da tekster har det med at blive "uldne", så skal du ud i det helt luxuriøse tryk, med kraftigt blankt papir, evt kachering m.m. så går alt det "lækre" tabt med nogle tekster der ikke er skarpe. Ang. programmer: Photoshop er et kanont program til billedbehandling. InDesign er programmet til opsætning af tryksager. Et hvert program har sine forcer, det er ligesom en lækker skijakke - super til en skiferie, men ikke velegnet til en badeferie i Thailand og omvendt er badebukser heller ikke det helt rigtige til en skiferie |
Hans Meyer
https://net2skilte.dk - Alt i gadeskilte, roll-up, klaprammer, messediske, brochureholdere
|
Billigt Hundeudstyr Online
Det kan hurtigt koste dyrt, hvis ikke du er opmærksom på de småting, der kan være – og hvis trykkeriet skal gøre det for dig. Eller du får en tryksag med hvide kanter og fejl. |
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)