Hej Lars og Henrik, Tak for jeres interesse for sagen. Lars, jeg er enig med dig i, at det er en samlet ydelse. Jeg har dog lavet opgaver (i Danmark), hvor fotograferingen og frasortering af de værste fejlskud har været det eneste arbejde for mig. Typisk udgør selve fotograferingen under halvdelen af det samlede tidsforbrug. Ydelserne overfor kunden består af to primære dele: Selve fotograferingen og de færdige billeder. Jeg havde egentlig den opfattelse (efter et møde med SKAT for et par år siden), at fritagelsen for moms afgøres af, om jeg skal udføre en handling for at levere det elektroniske produkt (f.eks. software) eller kunden selv kan downloade det via f.eks. en hjemmeside. Den første er ikke fritaget, mens den sidste er (læs: min opfattelse). Min handling ved leveringen består i at uploade billederne til en server og fremsende et link til kunden. Jeg vil som sagt prøve at snakke med SKAT igen.
|
Fotograf Carsten Olsen:Jeg havde egentlig den opfattelse (efter et møde med SKAT for et par år siden), at fritagelsen for moms afgøres af, om jeg skal udføre en handling for at levere det elektroniske produkt (f.eks. software) eller kunden selv kan downloade det via f.eks. en hjemmeside
Det er nok også den praksis som du vil se. Man må også lægge vægt på at billeder er positivt nævnt ikke bare i de danske vejledninger fra SKAT men også i det bilag til den EU Artikel som lægger grunden til lovgivningen.
På ikke noget tidspunkt tales der om sammensatte produkter, eller gradbøjninger af forskellige former for billeder. Et billede nævnes som et billede omfattet af momsfriheden alene på den elektroniske form. Det er min opfattelse at man vil ret på denne "positiv-liste".
Hvis man pluidselig begynder at skulle gradbøje hvordan og på hvilke vilkår et billede er blevet til, så vil tilværelsen som fotograf hurtigt blive druknet i administrativt besvær.
/Henrik