Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fotografering af udenlandsk brudepar i Danmark - eksport?

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars og Henrik,

Tak for jeres interesse for sagen.

Lars, jeg er enig med dig i, at det er en samlet ydelse. Jeg har dog lavet opgaver (i Danmark), hvor fotograferingen og frasortering af de værste fejlskud har været det eneste arbejde for mig. Typisk udgør selve fotograferingen under halvdelen af det samlede tidsforbrug.

Ydelserne overfor kunden består af to primære dele: Selve fotograferingen og de færdige billeder.

Jeg havde egentlig den opfattelse (efter et møde med SKAT for et par år siden), at fritagelsen for moms afgøres af, om jeg skal udføre en handling for at levere det elektroniske produkt (f.eks. software) eller kunden selv kan downloade det via f.eks. en hjemmeside. Den første er ikke fritaget, mens den sidste er (læs: min opfattelse). 

Min handling ved leveringen består i at uploade billederne til en server og fremsende et link til kunden.

Jeg vil som sagt prøve at snakke med SKAT igen.

SmileCarsten

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:30

Fotograf Carsten Olsen:
Jeg havde egentlig den opfattelse (efter et møde med SKAT for et par år siden), at fritagelsen for moms afgøres af, om jeg skal udføre en handling for at levere det elektroniske produkt (f.eks. software) eller kunden selv kan downloade det via f.eks. en hjemmeside

Det er nok også den praksis som du vil se. Man må også lægge vægt på at billeder er positivt nævnt ikke bare i de danske vejledninger fra SKAT men også i det bilag til den EU Artikel som lægger grunden til lovgivningen.

På ikke noget tidspunkt tales der om sammensatte produkter, eller gradbøjninger af forskellige former for billeder.  Et billede nævnes som et billede omfattet af momsfriheden alene på den elektroniske form. Det er min opfattelse at man vil ret på denne "positiv-liste".

Hvis man pluidselig begynder at skulle gradbøje hvordan og på hvilke vilkår et billede er blevet til, så vil tilværelsen som fotograf hurtigt blive druknet i administrativt besvær.

/Henrik

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Skrevet kl. 10:08

Lars Gosvig:

Jeg mener, at dit arbejde skal indfortolkes som omfattet af momslovens § 21 d, stk. 1, nr. 1. Denne omfatter "overdragelse af rettigheder" - hvilket når alt kommer til alt vel er det en fotograf lever af. At præstere "noget" og herefter sælge retten til at anvende denne "noget".

Hej Lars,

Kan du poste et link til loven?

Når kigger efter momsloven lander jeg på følgende, som ikke hænger sammen med dine paragraffer: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=17030

Jeg fandt dog et link til en pdf fra 2009 omkring noget ændring af momsloven, hvor paragrafferne passede.

Tak skal du have.

SmileCarsten

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:25

Fotograf Carsten Olsen:
Kan du poste et link til loven?

Faktisk ikke. Den konsoliderede momslov jeg har, ligger på en betalingstjeneste. Hvis du vil have en pdf med de relevante bestemmelser kan jeg godt sende dig en - i givet fald så smid mig lige en mailadresse i en pm - så får du den direkte.

Vh
Lars

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Skrevet kl. 10:44

Så kom jeg igennem til en super kompetent og meget tålmodig medarbejder hos SKAT - som langt de fleste i SKATs rådgivning faktisk er.

Levering af billederne er fritaget for dansk moms. Leveringen hører ind under momslovens paragraf 21 nr. 11 (jeg går udfra, at det er stk 1), da det er elektronisk levering til privatpersoner udenfor EU.

Paragraf 21 stk 1. nr. 1 kan ikke bruges i dette tilfælde, da der ikke er tale om licensrettigheder i normal erhvervsmæssig forstand - f.ks. anvendelse af billederne i en begrænset periode.

Det var i hvert fald forklaringen. Jeg nævnte, at jeg strengt taget sælger en licens til ubegrænset privat brug af billederne, men den gik ikke Smile

Jeg sender dig lige en PM lidt senere, Lars.

Mange tak for inputtet og interessen for det her tilfælde.

SmileCarsten

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)