Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fotografering af udenlandsk brudepar i Danmark - eksport?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 07:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg har fået en henvendelse fra et kommende brudepar, bosat i Norge, om fotografering af deres Bryllup i København. Min levering vil være elektronisk i form af billeder på en DVD eller via download.

Kan jeg blot udskrive en sædvanlig faktura til dem med dansk moms?

Skal jeg registrere "salget" som eksport et eller andet sted, og skal jeg selv være registreret som eksportør til lande udenfor EU?

Håber nogen kan hjælpe - på forhand tak.

Med venlig hilsen

Carsten

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Fra Gråsten
Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 10:44

Interessant spørgsmål - her vil jeg meget gerne følge med :=) Jeg er sikker på der er adskillige Danske webshops der af og til har salg til private udenfor EU og som bare for nemheds skyld sælger på normal vis med Dansk moms uden eksportregistrering. Jeg er sikker på at de danske myndigheder ikke brokker sig;p Men om det er lovligt er jo så en anden sag?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:02
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Den var ny Big Smile

Det følgende er en holdning.

Jeg mener, at dit arbejde skal indfortolkes som omfattet af momslovens § 21 d, stk. 1, nr. 1. Denne omfatter "overdragelse af rettigheder" - hvilket når alt kommer til alt vel er det en fotograf lever af. At præstere "noget" og herefter sælge retten til at anvende denne "noget".

Når jeg skriver "noget" er det jo fordi, du kan overdrage dine rettigheder i både fysisk og elektronisk form.

Konsekvensen er, at din ydelse - forudsat den udnyttes uden for Danmark - er momsfri. Det vil jeg sige er tilfældet, når dine kunder er bosat i eksempelvis Norge.

Alternativt skal vi smide ydelsen ind i § 21c - elektroniske ydelser - det momsmæssige resultat bliver dog det samme = momsfrihed.

Problemet er, at hvis din ydelser ikke kan indpasses i en af de bestemmelser jeg har nævnt, så ender vi tilbage i hovedreglen, som siger, at der skal dansk moms på. Hvilket i min skæve logik ikke er naturligt, når jeg tænker på, hvad formålet har været med at lave bestemmelserne som man har gjort.

Vh
Lars

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 19:48

Hej Lars,

Der er altid mindst eet ubelyst tilfælde tilbageSmile

Mange tak for dit grundige svar og ikke mindst henvisningerne til momsloven.

Jeg ringede til SKAT i formiddags og fik at vide, at jeg bare skulle lave en normal faktura med moms, samt at det ikke skulle anmeldes som eksport, da arbejdet var udført i Danmark. Jeg havde egentlig også håbet, at den kom ind under samme regler som software. Indrømmet, jeg havde en mavefornemmelse af, at det ikke var den mest veloplyste medarbejder, jeg snakkede med.

Jeg prøver at ringe igen på mandag og forelægge dem de nævnte paragraffer, og så opdaterer jeg tråden her.

SmileCarsten

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:26

Hej Carsten

Ja - det er utroligt, at man kan blive ved, og ved, og ved, og ved....

Glæder mig til at høre hvad de siger.

Nu lyder jeg som en opblæst nar - men du må godt prøve at sige, at det er mig, der påstår noget andet.

Der er faktisk en pæn risiko for, at den pågældende ved hvem jeg er - og en chance for, at hun/han lytter lidt mere, end hvis det (undskyld) bare er en tilfældig udlægning.

Go week-end.

Lars

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:20

Lars Gosvig:
elektroniske ydelser

Hej Lars,

Den er nu ikke svær. I SKAT's vejledninger har der altid været nævnt at levering af billeder er omfattet af - Elektroniske tjenesteydelser.

/Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:28

jln:
som bare for nemheds skyld sælger på normal vis med Dansk moms uden eksportregistrering

Jeg er som sådan ikke uenig med dig i dit indlæg. Du skal dog blot være opmærksom på at vi her taler om levering af elektroniske tjenesteydelser, som ikke er omfattet af kravet om eksportørregistrering.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:46

Henrik Koudahl:
Den er nu ikke svær. I SKAT's vejledninger har der altid været nævnt at levering af billeder er omfattet af - Elektroniske tjenesteydelser

Hej Henrik

Ja det ved jeg godt - det direktivet omfatter er levering af billeder i form af downloadtilbud og lignende.

Det, der gør denne interessant, er, at hovedydelsen jo reelt ikke er billedet - men den opgave der ligger i at tage det. Og det tilføjes jo, i e-handelsdirektivet, "Når en leverandør af en tjenesteydelse og hans kunde kommunikerer via elektronisk post, betyder dette ikke i sig selv, at denne tjenesteydelse er en elektronisk tjenesteydelse i den i sidste led i artikel 9, stk. 2, litra e), omhandlede betydning." (henvisningen er godtnok til 6. momsdir - men som fortolkningsbidrag stdaigt gældende)

Det kan godt være, den ikke er svær - men den er absolut heller ikke lige ud ad landevejen.

Vh
Lars

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:04

Lars Gosvig:
Det, der gør denne interessant, er, at hovedydelsen jo reelt ikke er billedet

Det udsagn kan så diskuteres - alt efter om man er fotografen eller brudeparret - men udgangspunktet ved ydelser af denne type er leveringsstedet. Det er ikke nok at billedet tages - en del af "billedet" er måske også efterfølgende behandling på PC.

Som kunde vil man opfatte det færdige billede, som det man har købt.

/Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:29

Henrik Koudahl:
Som kunde vil man opfatte det færdige billede, som det man har købt.

Det er jo lige så meget en diskussion. Jeg vil vel egentlig når jeg tænker over det anse leveringen for en sammensat ydelse bestående af optagelsen, forædlingen og leveringen af billede/fil.

Og hvis en af delydelserne har det karaktergivende udslag, så må det i min optik være optagelsen, idet den som den eneste faktisk ikke kan "fravælges" - og (men det kan fotograferne jo nok supplere på) vel egentlig konkurrenceparameteren.

En dygtig fotograf sælger vel ikke sig selv på, at hun/han kan levere et billede - men på hvor spændende billeder han/hun kan tage.

Summen af det hele bliver dog, at det netop IKKE er lige ud ad landevejen.

Vh
Lars

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)