I forbindelse med at danske Rasmus Kofoed vandt guld til VM for kokke i Lyon, oplevede min blog en voldsom trafikforøgelse. Jeg har en Amazon Cloudfront-konto klar, men fik lyst til at afprøve en billigere alternativ løsning. En VPS blev hurtigt sat op med Nginx som webserver (isf. Apache, som er mere ressourcekrævende) og et domænetilknyttet via gratisdns. Resultat 500gb trafik for 7 dollar (per måned) hosted hos Hetzner med fin pingtid og adgang til 4 kerner på seneste i7-arkitektur.
Det kører forrygende. Folk får billeder i forholdsvis høj opløsning. Leveringen påvirker ikke hovedwebserveren i nævneværdig grad, og trafikken koster ikke særligt meget at levere.
Amazon Cloudfront og CDN generelt er et modefænomen der i mange tilfælde ikke giver en bedre brugeroplevelse. CDN er rigtigt godt når man skal ud til mange lande eller hvis man kører på en billig shared host.
I dit tilfælde hvor du henvender dig til danskere en velkonfigureret server rigeligt. Du kan faktisk give den et ekstra spark ved at installere Varnish cache.
Amazon Cloudfront og CDN generelt er et modefænomen der i mange tilfælde ikke giver en bedre brugeroplevelse. CDN er rigtigt godt når man skal ud til mange lande eller hvis man kører på en billig shared host.
I dit tilfælde hvor du henvender dig til danskere en velkonfigureret server rigeligt. Du kan faktisk give den et ekstra spark ved at installere Varnish cache.
Det er vi helt enige om. De fleste kører dog fortsat på shared hosting-løsninger, hvor trafikspikes har det med at få udbyderen til at disable sitet på ftp-niveau (det er sket flere gange for mig hos Surftown, under dækning af Roskilde Festival). Varnish er der vist ingen der tilbyder på standardløsninger, så det kræver, at man har sin egen dedikerede server eller VPS. Slutteligt er der båndbredde-argumentet. Jeg har fx 200gb per måned, og jeg ligger ofte lige på vippen. Med 10-20K daglige besøg, der downloader store billeder her efter Bocuse d'Or, så løber det op.