Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Usability - hvor langt kan man gå fra standard-setup?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. May 09
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg står til at skifte fra en OSC-shop, hvor designet var ganske fint, men usabilityen var lav - dvs. kunderne blev forvirret og gad kort sagt ikke købe hos mig, hvilket ikke lige var målet :)

Overordnet tror jeg nu at et "lyst" site sælger bedre end et mørkt, og en standard venstre-placeret menu sælger bedre end en flot drop-down menu.

Jeg står nu og har valgt enten Magento eller Prestashop til min næste webshopsystem.
Hertil kikker jeg på design(bl.a. på templates), men hvad er vigtigt på en webshop for at generer mest muligt salg, hvad er JERES erfaringer - er det farligt at få væk fra normere, f.eks. at droppe den almindelige venstre-menu fremfor en top dropdown-menu?

Kort og godt;
Hvad er den/det bedste opsætning/design/webshop i forbindelse med usability på en webshop?

Fra Esbjerg
Tilmeldt 30. Nov 08
Indlæg ialt: 55
Fra  SiteTech Webudvikling Skrevet kl. 20:37

Det er noget af et svært spørgsmål lige at svare på.

Jeg vil da anbefale at lave en usability test på dit nuværende design, og derfra se hvad der kan forbedres. Hvis du synes din nuværende opstilling af objekter er helt til hundene, er det jo ind over med et helt nyt design - eller et optimeret design.

Webshop-systemet er i og for sig ligegyldigt mht frontend - det er mest backend / administrationen der skal tænke på dér. Har det enkelte Webshopsystem de nødvendige features som du skal bruge - der skal selvfølgelig også vurderes om systemet giver mulighederne for at give din frontend den funktionalitet der ønskes.

"Iterationsproces" må være det rigtige term at bruge når du snakker om at optimere salget ud fra usability. Det er "bare" ind over med nogle målkonvertingsværktøjer og opstille forskellige layouts til sammenligning.

Hvis du alligevel skal have et helt nyt design, så overlad det til professionelle. De tager højde for målgruppe, brugervenlig, designregler og opstillingen af objekter - de udvikler altså et unikt design som har til formål at genere salg. Det er langt den bedste løsning - vil jeg mene!

Tror det var sådan nogenlunde et hurtigt brugbart svar herfra Smile

Venlig hilsen
Lasse Planitzer

Tilmeldt 26. May 09
Skrevet kl. 00:25

Hej Lasse

Tak for svaret - jeg har allerede "prof´s" indover og nu også min egen erfaring - men det kunne jo være at der var et par direkte do/dont´s som jeg burde undgå, men det kommer nok helt an på det enkelte design.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 30. Nov 08
Indlæg ialt: 55
Fra  SiteTech Webudvikling Skrevet kl. 08:41

A_HH:

Tak for svaret - jeg har allerede "prof´s" indover og nu også min egen erfaring - men det kunne jo være at der var et par direkte do/dont´s som jeg burde undgå, men det kommer nok helt an på det enkelte design.

Ja. Det vil jeg også mene. Men trippet med at smide menuen i højre side er fx oftere set på nyere hjemmesider end på ældre. Det kan ligeså vel være fordi folk lige skal vænne sig til at lede andre steder på en side end de er "vant til". Hvis man har godt styr på gestaltlovene og andre ofte brugte "designregler", så burde man ikke være helt fortabt bag et design. 

Én do-not: Lad være kun at placere dit logo i bunden af din hjemmeside hvis det er noget du vil have folk skal kunne genkende - Måske en meget god ting at huske på i metaforisk forstand Angel

Fortsat god dag Smile

Fra Hvidovre
Tilmeldt 24. Sep 10
Indlæg ialt: 114
Skrevet kl. 14:30

A_HH:

Fuldstændig korrekt, skal man sige hvad man må og ikke må i et godt design bliver man vel aldrig færdig med at skrive, der er selvfølgelig en masse små regler som: aldrig have en "læs mere" knap og den slags.

Men enten har din "prof" styr på tingene eller ikke, hvis ikke må du jo smide designet herinde og få noget feedback.

dbh
Jakob 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:49

Prøv evt. at tage et kig på brugertest.nu. (Åbner i nyt vindue). Du kan også prøve at lytte til denne podcast, hvor Potter og Thore snakker mere om brugertest.nu

Tilmeldt 26. May 09
Skrevet kl. 17:58

takker for inputs - jeg holder mig til mavefornemmelserne samt et fornuftigt design :)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)