Kort fortalt så bor jeg pt. i Mexico hvor jeg er ved at designe samt få produceret forskelligt kvalitetsprodukter til hus og have. Også håndlavet tasker udført i de bedste materialer såvel ude som inde og i de mest fantastiske modefarver.
Mit spørgsmål er så nu om det er naivt af mig og tro at jeg kan starte med at sælge mine varer til detailhandlen (mindre forretninger) via nettet? Da jeg selvfølgelig ikke kan være to steder på en gang er min tanke at få lavet en lækker hjemmeside med mine produkter, men med log in til mine forhåbentligt kommende kunder hvor de kan se engrospriser samt udfylde en order. Når ordren modtages sætter jeg produktionen igang og sørger for shippingen fra Mexico til DK og videre til butikken.
Tanken er selvfølgelig at sende de udvalgte detailhandlere, som er fysiske butikker men også velkørende netshops en introduktion om min grossist/leverandør/importør virksomhed samt en opfordring til at besøge min side. Evt. kunne jeg få errangeret et lille showroom i DK hvor varen kunne ses rent fysisk.
Er detailhandlen klar til at handle "som os andre" på nettet? Eller er det naivt af mig at tro at jeg kan nå mine kunder på denne måde?
Ser frem til at høre jeres meninger og eventuelle erfaringer på området.
Om de er klar er nok et tvetydigt spørgsmål, de er ikke så klar så de helt kan undvære den personlige kontakt til deres grossist.. Dvs. ved indsalg m.v. der tror jeg, hvis du vil have succes og vil have det optimale ud af dine produkter, der skal du have en ud og slå døren ind hos dine kunder.. Men til suppleringer der er detailhandlen klar til at bestille over nettet, fremfor at skulle ringe/maile eller hvad de nu gør.. Det gør jeg selv hos en af mine leverandører, og synes det er fantastisk, at jeg - når jeg har tid - via mit forhandlerlogin kan gå direkte ind og bestille og se aktuel lagerstatus på de varer jeg fører hos den pågældende leverandør.. Men ved hovedordre og nye produkter, der skal han "dælme" ulejlige sig med at komme ud til mig, -ellers køber jeg bare et tilsvarende produkt fra hans konkurrent som tager sig ulejligheden at komme ud til mig..
Tak for din mening. Du sidder jo netop på den anden side så det er super godt at høre fra dig. Mit problem med at besøge mine kunder lige nu er jo at jeg sidder i Mexico hvor produktionen forgår. Og det er ikke på fabrik. Alt er håndlavet i højeste kvalitet, hvorfor alt min tid pt bruges hos mine producenter. Der skal følges op 100% og hele tiden her i starten hvor jeg er er ved at skælne fårene fra bukkene. Der findes ikke tilsvarende produkter på marked da jeg har gjort meget for ikke at komme til at producere de samme ting som alle de andre i samme boldgade.
Alligevel så nager det mig at jeg ikke fysisk kan komme ud til kunderne med varerene. Og jeg har her i starten heller ikke råd til at ansætte agenter eller lign. da jeg jo også skal kunne lægge ud for en evt. produktion til mine fremtidige kunder. Hmmmm det er lidt ligesom hønen og ægget.
Tror du at det ville hjælpe om jeg tilbød at sende vareprøver som kunne returneres hvis de ikke lever op til forventningerne?
Alligevel så nager det mig at jeg ikke fysisk kan komme ud til kunderne med varerene. Og jeg har her i starten heller ikke råd til at ansætte agenter eller lign. da jeg jo også skal kunne lægge ud for en evt. produktion til mine fremtidige kunder. Hmmmm det er lidt ligesom hønen og ægget.
Men tror Du ikke det er muligt at finde en agent der vil arbejde på ren provision i starten?
Hvad med at prøve det af i f.eks. København? og så se hvordan de besøg går?
20-30 kan enten ikke koste så meget eller vel gøres uden de store omkostninger for en konsulent der alligevel er i marken.
Jeg har læst at man skal passe på med at ansætte agenter. Er det rigtigt eller handler det blot om at lave en udførlig kontrakt?
Venligst
KarinaMex
20-30 kunder/forhandlere.
Det idéelle for dig ville nok være at finde en distributør for dine produkter og indgå en aftale med dem. Men det er meget svært at rådgive dig når man ikke ved hvilke produkter det er, og jeg har fuld forståelse for hvis ikke du vil oplyse mere før de er klar, det er en fordel på produkter som disse at være "First mover" hvis det er noget folk finder interessant.
Men ellers er det alfa/omega at have en god kontrakt, og det vil koste dig nogle penge, men det kan spare dig for en del bekymringer.
Det kontraktmæssige kan jeg måske hjælpe dig med og så kan du få en advokat til at validere den og tilrette den, så den passer til din business, men find først ud af hvilket setup du vil køre :)
Som jeg ser det, så kan det være lidt problematisk med en distributør da de som oftest kræver salgsrettighederne til mærket 100%. Og hvad så hvis de ikke sælger godt nok?
Der er mange butikker som bestiller deres varer over nettet hos deres grosister, men de vil nok gerne mødes med dig først og se varerne inden de begynder at bestille.