Jeg har næsten oprettet en holding struktur med en partner, og vi har et fælles driftselsskab. Nu er tiden kommet til vi skal vælge bank. vi har Nordea privat, men er ikke helt tilfreds med dem på privatsiden. Det skal tilføjes at vi ikke skal låne penge til de 3 ApS'er. Er der nogen forskel på de respektive banker i landet? Hvem kan i anbefale?
Ja, der er kæmpe forskel på landets forskellige banker - især på erhvervssiden. Én ting er priserne, noget andet er den rådgivning du kan få når du har behov for det.
Afhængig af hvad i skal lave (og især i hvilket omfang) kan det være katastrofalt at vælge den forkerte bank. De helt store spillere (Danske Bank og Nordea f.eks.) har viden og ekspertise indenfor erhvervsområdet som mindre pengeinstitutter og sparekasser kun kan drømme om.
Det er ikke sikkert at i nogensinde kommer til at udnytte de størstes ekspertise fuldt ud, det afhænger som sagt helt af HVAD i skal lave og hvad omfanget er. Hvis i driver en webshop og ikke har behov for rådgivning fra banken overhovedet, så kan du bare vælge den bank du har mest tillid til og være glad for det.
Det er positivt i så langt inde i projektet... Når i er så langt, må man formode at i så også har de fornødne budgetter og forretningsplan klar til fremvisning.
Jeg har selv med fuld sikkerhedsstillelse oplevet at blive afvist af Handelsbanken. De var ganske enkelt ikke interesseret i bare at oprette en konto... Jeg skulle ikke engang låne. Deres krav var at min kone også skulle flytte over til dem.. Det ska de s.. ikke bestemme over hende.
Men tror også at det har meget at gøre med den bestemt erhvervsrådgiver man kommer i kontakt med... Hvad med Spar Nord Erhverv... ? De er helt fremme i skoene.
Det kommer rigtig meget an på hvad du skal bruge din bank til.
Vi valgte i tidernes morgen EIK bank fordi vi hverken behøvede at låne penge eller have time lange møder med en bankrådgiver, vi skulle bare bruge en netbank der virkede. Den gang vi valgte EIK gik det især på at det var gratis at lave udenlandske betalinger - det er det ikke længere, men i forhold til hvad jeg har hørt andre banker tager for dette, så er jeg glad for at jeg kan klare det hele online og det "kun" koster 20 kr (mener jeg).
I stedet for at spekulere for meget i, hvilken bank du skal samarbejde med, vil jeg i din situation hellere fokusere på, hvilken erhvervsrådgiver, som du skal samarbejde med.
Erhvervsrådgiveren fungerer også som dit talerør i banken, når du skal have finansiering på plads. Du skal derfor lede efter en rådgiver, der først og fremmest forstår din forretning. Rådgiveren skal være i stand til at forstå din virksomhed.
Om banken hedder Spar Nord Bank, Jyske Bank, Danske Bank osv. vil i første omgang være underordnet. Alle arbejder ud fra en kreditpolitik, og du vil møde de samme udfordringer i alle banker.
Det er også mit indtryk at det væsentlige er rådgiveren og ikke banken. Har talt med et par stykke inde på Nordea's privatafdeling på vesterport, og der er vitterlig et par hoveder hvis du spørg mig, jeg har været utrolig heldig med min bankrådgiver (det har jeg mærket når han har været på ferie). Og nu er det også en mindre virksomhed vi skal have op og kører, og skal hverken have lån eller lange møder. Tager Nordea og krydser fingre for en god rådgiver:-)