Det bør være boligejernes eget ansvar, at prioritere deres økonomi således, at de kan servicere deres gæld ved en stigning i flexrenten til 5%.
Ja og så kan vi andre skatteydere så få lov at betale resten af gildet for rentefradraget. (10 milliarder per 0,5%).
Du mener vel, at skatteyderne får lov til beholde en smule mere af deres egne penge, ved at trække en del af deres renteudgifter fra. Et rentefradrag, som i øvrigt nedsættes fra 33% til 25% for renteudgifter på over 50.000 kr. Desuden beskattes udlånerens (banken eller realkreditforeningens) overskud, hvilket primært består af købers bidragssatser på disse lån, så det boligejeren trækker fra, betaler banken reelt i skat.
Og nej, lad mig tage sorgerne på forskud (da jeg kan se, hvor debatten bærer henaf) og nævne, at der ikke bør laves særbeskatning for bankerne. Statskassen har endnu ikke tabt en eneste krone på bankpakker m.v. I stedet har disse Bank"Pakker" givet staten en enorm fortjenste: http://politiken.dk/tjek/penge/dinepenge/ECE1017408/staten-tjener-milliarder-paa-bankpakkerne/ http://www.finansraadet.dk/politik/kommentarer/2010/regnestykkerne-for-bankpakkerne-%E2%80%93-juli-2010.aspx http://sputnik-dyn.tv2.dk/play/17-finans-26735/
Problemet er vel også, at den højere
rente vil få boligpriserne til at falde, da mange som tidligere nævnt,
køber bolig efter hvad de skal slippe i afdrag+renter/måneden. Høj rente
og det månedlige beløb stiger, og der kan købes ind for mindre.
Dem som har købt bolig i en periode hvor renten er lav, kommer nok
til at vente rigtig rigtig mange år før de kan sælge med profit. For
hvad skal presse priserne op andet end inflation? Lån kan ikke blive
billigere!
Så ja, er vel tale om en de facto stavnsbinding som anden bruger
nævnte tidligere.. For selvom boligejere rent faktisk har lagt en buffer
i deres privatøkonomi til at klare en rentestigning, så kan de ikke
slippe af med det uden tab.
Reelt set er det korrekt, at ejendomspriserne vil falde, såfremt renten
stiger. Danske Banks cheføkonom siger vist, at deres beregninger viser,
at boligpriserne falder 10%, når renten stiger 1%-point. Dette er
umiddelbart overdrevet.
Desuden skal der tages højde for, at vi pt. er i en lavkonjuktur, hvor
bankerne har en ekstrem stram kreditpolitik og der stilles langt højere
krav til købers økonomi ift. tidligere.
Så snart vi rammer en ny højkonjuktur - Evt. med en rente en smule
større - Vil bankernes kreditpolitik ændres og folk der pt. vurderes som
ikke-egnede, får nu lov til at købe bolig, hvilket driver markedet op
igen. Der findes historiske tal for dette.
Alle som har fulgt lidt med, ved også at der snart kommer en tvangsauktions bølge i DK...
Alt for mange er stavnsbundet eller sidder med en økonomi, som slet
ik hænger sammen på kort sigt, og som vil sprænges i atomer, hvis renten
først begynder at flytte sig lidt mod et mere normalt niveau...
Vi
har allerede en tvangsauktionsbølge i DK, og henter man
salgsopstillinger til disse, er det i en del tilfælde folk der har købt
ejendom i halvfemserne og i l midten af nullerne så har øget belåningen
til maks. Det er dog ikke ualmindeligt er der er udlæg i ejendommene
(efter realkreditpantebreve) til eksempelvis Ikano Finans, SKAT samt
øvrige hurtiglån. Så det er vist ikke kun bankerne, der har haft en
kedelig kreditpolitik.
Jeg er enig i, at det ser rimelig sort ud i dansk økonomi, blandt andet når Venstre gennem 10 år har øget den offentlige sektor så markant, som det har været tilfældet. Og nu ser det ud til, at Venstre ikke engang har lyst til at mindske skatteindbetalingerne og den offentlige sektor på sigt. Det er derimod kun to partier, der pt. ønsker at sænke skatte og mindske den offentlige sektor, Konservative og Liberal Alliance, og vil de få nogen markant magt i en eventuel borgerlig regering? - Jeg tvivler.
Så lige nu er det pest eller kolera, medmindre vi får et jordskredsvalg til de to førnævnte partiers fordel.
Det er min mening, at vi nu er så langt ude, at vi enten skal skrotte en markant del af det nuværende funament for den danske velfærdsstat, eller som det mindste skal igang med viskelæderet, så vi kan få skåret det unødvendige fedt væk. Der er så mange uhensigtsmæssige ordninger, foruden det faktum at vi har den langt største offentlige sektor ift. BNP samt at skattetryk (både direkte samt indirekte) er uhørtligt højt. Behøver jeg nævner marginalskatten, at 2/3-dele af benzinpriseren er afgifter & moms eller at biler fortsat beskattes uhørt højt?
1. Efterlønnen afskaffes 2. Der laves en reform af førtidspensionen 3. Der sættes fokus på forbedrede arbejdsvilkår, så arbejderne kan være længere tid på arbejdsmarkedet (Nr. 2+3 bør i første omgang lukke munden på kritikerne, der nævner, at totalt nedslidte arbejdere vil være tvunget til at afvente pensionsalderen, som følge af punk 1) 4. Der gøres op med en lang række erhvervstilskud 5. Personbeskatningen ændres således, at den bliver proportional (flad skat) - Evt. indledningsvis 45% (inkl. Arbejdsmarkedsbidrag) - Det kan diskuteres om bundfradraget skal fjernes helt. 6. Iværksætterskatten fjernes (dette gøres ved at gøre avancer på anparter og aktier ved ejerandele på under 10% skattefri efter 3 år - Ligesom før forårspakken) 7. Der indføres skrappe sanktioner mod kommuner, der ikke kan overholde budgetterne. (evt. opsigelse af bestyrelsen, borgmesteren m.v. uden opsigelsesfrist) 8. Der laves kraftige effektiviseringer i det offentlige og derefter nedskæringer og brugerbetaling.
Personligt har jeg aldrig forstået, hvorfor man selv skal betale for tandpleje af en bygningsfejl i en tand, når staten gerne finansierer brækkede lemmer som følge af diverse "Jackass-eksperimenter) Noget endnu mere mærkeligt er, at man som dansker fortsat skal tegne en lang række af forsikringer (herunder ulykkesforsikring) - Forsikringer, der også skal tegnes som beboer i eksempelvis England eller USA - Men hvad er forskellen så lige her, bortset fra, at der er forskel på skattestørrelsen og forsikringspræmien.
Det der med, at de venstreorienterede går ind for lighed har jeg heller aldrig forstået. Er det lighed, at skatten stiger jo mere man arbejder? - Er det lighed, at de samfundsnassere bidrager mindre til skattekassen end andre? - Er det lighed, hvis alle betalte det samme beløb i skat?
|