Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler for konkurrencer?? Må da være nogen der kan svare??

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 29. Apr 10
Indlæg ialt: 105
Skrevet kl. 16:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har en webshop med en del produkter til børn og baby og kører i den forbindelse en del konkurrencer på min facebook-gruppe. Jeg er i tvivl om hvordan jeg bogfører de produkter som gives ud til konkurrencevinderne samt portoen hertil. De skal vel bogføres som en udgift, men er det indkøbsprisen med moms/told som skal skrives eller er det indkøbsprisen med moms der skal skrives eller er det slet ikke sådan man kan gøre?

En anden ting, jeg har de sidste par måneder har ca. 4-5 længere køreture i forbindelse med min webshop - hvordan får jeg kørselspenge for disse. Er det kørte kilometer og så statens kilometersats? Eller er det først efter de første 12 kilometer? Og hvordan bogføres dette i praksis? jeg har foreløbig som privatperson betalt for dette, men ønsker at køre det ind over firmaet nu hvor det er i virksomhedsøjemed...

PS. Hvornår er der sidste frist for indberetning af årsregnskab??

Håber der er nogle der kan svare på dette tak:-)

De bedste hilsner

Lone

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 19:59

1. Gaver:

Hvis der er tale om gaver, så er der intet momsfradrag, og kun fradrag for 25% af skatten.

Hvis der er tale om gaver med logo eller firmanavn, som gives til alle og enhver uden modydelse, og de koster under 100 kr. i indkøb, så har du fuldt fradrag for moms og skat.

Din udgift til indkøb af gaven er inkl. told og fragt.

2. Kørselsgodtgørelse:

Du kigger i din kørebog (!) og finder frem til hvor mange km du har kørt erhvervsmæssigt. Du laver derefter et udgiftsbilag til din virksomhed, hvor du har beregnet dit kørselsfradrag.

Satsen er maksimalt 3,56 kr. pr. km i 2010.

Det er for hver km du har kørt, og har ikke noget at gøre med de 24 km, du som lønmodtager skal køre dagligt. Husk, at du kan kun få kørsel fra virksomhedens adresse.

Det bogføres som kredit i din bank/kasse og som debet på den udgiftskonto, som skal indeholde dine transportomkostninger. Hvis du ikke har en konto til dette, så kan du oprette en i dit bogholderi.

3. Årsregnskab:

Sidste frist er 30. juni 2011, hvor du skal indtaste din selvangivelse på skat.dk. Husk dog, at du skal angive moms inden d. 12. februar, hvis du betaler hvert kvartal.

Fra København
Tilmeldt 9. Oct 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 20:33

Hej Lone

De produkter som du giver væk til konkurrencer debiterer du i driften og krediterer på varelageret eller i banken/kassen. Såfremt det er en vare du har på lager har du allerede trukket momsen 1 gang og kan derfor ikke gøre det igen. Du skal derfor bogføre det på en reklamekonto/konkurrencekonto, hvor der ikke trækkes moms. Såfremt det er en vare du køber, skal den ned på en konto, hvor der trækkes moms. Håber du forstår hvad jeg mener ellers må du endelig sige til:-)

Portoen til forsendelse debiterer du under porto eller på en konkurrencekonto sammen med udgiften til gaven. På den måde kan du holde øje med hvor meget du bruger på konkurrencer. 

Hvis du er ude og køre for firmaet kan du udbetale 3,56 pr kilometer skattefrit fra firmaet til dig selv. Du må dog ikke samtidig indberette det til skat og få befordringsgodtgørelse. kører du 10 kilometer debiterer du 35,6 kr. på en konto der hedder transport, km-godtgørelse eller lign. og krediterer dem i banken. 

Såfremt du skal indberette en årsrapport til erhvervs og selskabsstyrelsen skal det senest ske 5 måneder efter regnskabsårets udløb. Er det en personlig virksomhed skal du "bare" lave et skatteregnskab og udfylde din selvangivelse. 

Håber du fik svar på dine spørgsmål. 

Vh. 

Joachim 

Tilmeldt 16. Feb 10
Indlæg ialt: 77
Skrevet kl. 10:45

Hej Martin,

Super svar, hvad hvis gaven (med logo og firmanavn) symbolisere en markedsværdi på 1.500 kr. hvilke muligheder har man da.

Mvh

STBJ

SikkertHjem.dk - Billigt. Simpelt. Sikkert.  »Komplet Alarmsystem kun 99,- /mdr.«  Besøg: www.SikkertHjem.dk

Fra Hadsten
Tilmeldt 15. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 10:54

Joachim Munch:

Hvis du er ude og køre for firmaet kan du udbetale 3,56 pr kilometer skattefrit fra firmaet til dig selv.  

Beløbet er korrekt i 2010 men er steget til 3,67 kr./km i 2011. Husk at denne sats kun gælder de første 20.000 km/kalenderår.

mvh
Michael

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:40

STBJ:

Hej Martin,

Super svar, hvad hvis gaven (med logo og firmanavn) symbolisere en markedsværdi på 1.500 kr. hvilke muligheder har man da.

Mvh
STBJ

Du skal forholde dig til den værdi du køber varen til.

Kan du købe et produkt, med dit logo eller dit firmanavn på, til 100 kr. eller derunder og du er villig til at forære det til alle og enhver som spørger efter det, så er det ligegyldigt om varen repræsenterer en høj værdi for modtagerne.

Fra København
Tilmeldt 29. Apr 10
Indlæg ialt: 105
Skrevet kl. 12:34

tusind tak for jeres svar - det hjælper absolut.

Så hvis jeg f.eks har købt en vare til 60 kr. inkl. moms, fragt og told så skriver jeg den bare som en udgift under en konkurrencekonto. Og så kan jeg trække momsen fra, hvis jeg allerede har betalt momsen for den!?

God weekend

Hilsen Lone

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)