Hej
Jeg har en webshop med en del produkter til børn og baby og kører i den forbindelse en del konkurrencer på min facebook-gruppe. Jeg er i tvivl om hvordan jeg bogfører de produkter som gives ud til konkurrencevinderne samt portoen hertil. De skal vel bogføres som en udgift, men er det indkøbsprisen med moms/told som skal skrives eller er det indkøbsprisen med moms der skal skrives eller er det slet ikke sådan man kan gøre?
En anden ting, jeg har de sidste par måneder har ca. 4-5 længere køreture i forbindelse med min webshop - hvordan får jeg kørselspenge for disse. Er det kørte kilometer og så statens kilometersats? Eller er det først efter de første 12 kilometer? Og hvordan bogføres dette i praksis? jeg har foreløbig som privatperson betalt for dette, men ønsker at køre det ind over firmaet nu hvor det er i virksomhedsøjemed... PS. Hvornår er der sidste frist for indberetning af årsregnskab?? Håber der er nogle der kan svare på dette tak:-)
De bedste hilsner Lone
|
1. Gaver:
Hvis der er tale om gaver, så er der intet momsfradrag, og kun fradrag for 25% af skatten.
Hvis der er tale om gaver med logo eller firmanavn, som gives til alle og enhver uden modydelse, og de koster under 100 kr. i indkøb, så har du fuldt fradrag for moms og skat.
Din udgift til indkøb af gaven er inkl. told og fragt.
Du kigger i din kørebog (!) og finder frem til hvor mange km du har kørt erhvervsmæssigt. Du laver derefter et udgiftsbilag til din virksomhed, hvor du har beregnet dit kørselsfradrag.
Satsen er maksimalt 3,56 kr. pr. km i 2010.
Det er for hver km du har kørt, og har ikke noget at gøre med de 24 km, du som lønmodtager skal køre dagligt. Husk, at du kan kun få kørsel fra virksomhedens adresse.
Det bogføres som kredit i din bank/kasse og som debet på den udgiftskonto, som skal indeholde dine transportomkostninger. Hvis du ikke har en konto til dette, så kan du oprette en i dit bogholderi.
3. Årsregnskab:
Sidste frist er 30. juni 2011, hvor du skal indtaste din selvangivelse på skat.dk. Husk dog, at du skal angive moms inden d. 12. februar, hvis du betaler hvert kvartal.