Hej
Jeg har en webshop med en del produkter til børn og baby og kører i den forbindelse en del konkurrencer på min facebook-gruppe. Jeg er i tvivl om hvordan jeg bogfører de produkter som gives ud til konkurrencevinderne samt portoen hertil. De skal vel bogføres som en udgift, men er det indkøbsprisen med moms/told som skal skrives eller er det indkøbsprisen med moms der skal skrives eller er det slet ikke sådan man kan gøre?
En anden ting, jeg har de sidste par måneder har ca. 4-5 længere køreture i forbindelse med min webshop - hvordan får jeg kørselspenge for disse. Er det kørte kilometer og så statens kilometersats? Eller er det først efter de første 12 kilometer? Og hvordan bogføres dette i praksis? jeg har foreløbig som privatperson betalt for dette, men ønsker at køre det ind over firmaet nu hvor det er i virksomhedsøjemed... PS. Hvornår er der sidste frist for indberetning af årsregnskab?? Håber der er nogle der kan svare på dette tak:-)
De bedste hilsner Lone |
Hej Lone
Det var dog en frygtelig masse spørgsmål i én tråd, men okay her har du svarene:
1.
Jeg vil mene at konkurrencen kan anses for at være markedsføring, hvorfor du som almindelig driftsomkostninger kan fratrække fuld moms og får fuld fradrag for omkostningen. Det er dog et område som er meget snørklet defineret og det kan derfor være SKAT mener det er repræsentation med kun 25% momsfradrag og 25% skattefradrag.
Se øvrigt denne vejledning som beskriver om de overvejelser der er omkring hvorvidt noget er reklame eller om det er repræsentation:
http://www.tax.dk/pjecer/repraesentation.htm
2.
Det du beskriver er forskellen mellem befordringsfradrag og kørselsgodtgørelse. Befordringsgodtgørelse kan fås af alle mellem bopæl og arbejdsplads, men først for det kilometerantal der overstiger 12 km. per vej.
skattefri kørselsgodtgørelse betales derimod fra arbejdsplads og hvorhen du nu måtte køre i erhvervsmæssigt ærinde. Det kan du selvfølgelig få på lige fod med de ansatte du måtte have.
3.
Indberetning af årsregnskab (som nu officielt hedder årsrapport) er 31.05.2011.
Håber ovenstående er klart!
Eller er du velkommen til at ringe på 22 30 35 55 eller skrive på emil@lifaco.dk
mvh
Emil Linde