Haha... det er altid en god indgangsvinkel, at være økonomisk ansvarlig! Det var der mange kommuner og erhvervsledere, som kunne lære af... 
Jeg regner med, at med mit beskedne antal varekøb/varesalg, så bliver det ikke raketvidenskab at holde styr på momsen.
Og så var bagtanken jo, at så behøver jeg kun forstyrre (læs: betale) bogholderen en gang om året.
Men du vil måske mene, at det giver det samme timeforbrug hos bogholderen under alle omstændigheder, fordi vedkommende alligevel skal tjekke mine momsafregninger - eller hur?
Med mindre du har meget få bilag, så er det ikke noget som påvirker timeforbruget ret meget, om der er tale om én stor indtastning efter årets afslutning, eller fire mindre indtastninger igennem året.
Forskellen ligger i, at din sag lige skal åbnes. Det drejer sig maksimelt om 45 ekstra minutter på årsbasis, som du kommer til at betale (3 ekstra åbninger af din sag á 15 min), alt efter hvilken bogholder som varetager sagen.
Jeg vil ikke mene, at det var afgørende i din sag, hvis det var 123Regnskab.dk, som lavede dit regnskab.
...og i så fald ville der maksimalt være tale om 45 min á en timepris på 250 kr. = 187,50 kr.
Til gengæld vil den person som varetager årsafslutningen ikke skulle rette forkerte momsangivelser, eller andre bilag (i dit tilfælde er det ikke sikkert at disse eksisterer).
Denne person arbejder til en højere løn (hos os 395 kr. i timen), så der er mindre end 30 min til at lede efter og rette kundens fejl i bogføringen, som er sket i løbet af året.
Det kan altså godt blive dyrere, ved at sidde og bogføre selv igennem hele året.
Der kan også være mulige fradrag eller andre problemer (såsom listeangivelser ved salg til udlandet, eller korrekt momsafregning ved køb fra udland), som fanges af bogholderen, når tingene gennemgås løbende.
Men du har da helt klart ret i, at jo flere gange man kommunikerer, jo flere gange tikker regningen.
I dit tilfælde lyder det dog som om du har rimeligt godt styr på momsafregningen, og hvis du bruger Kurts Kassekladde, så er der ingen "is på koen".