Jeg har været nødt til at få en bekendt til at hjælpe i firmaet i 15 timer for at kunne nå at gøre en ordre færdig til tiden.
Jeg vil gerne give ham noget løn for hans arbejde, men er ikke interesseret i at blive oprettet som arbejdsgiver og alt det administrative der følger med.
Jeg har hørt at det er muligt at udbetale løn og lade lønmodtageren selv melde det til skattevæsenet på sin selvangivelse, er det korrekt?
Du kan bede ham skrive en faktura til dig på et aftalt beløb. Denne betaler du så bare som du normalt ville gøre med fakturaer. Så er det vedkommende selv, der står for indberetning. Husk at få ham til at skrive hans cpr-nummer på fakturaen.
"Stk. 2.
Indberetningspligten omfatter efter skatteministerens bestemmelse, i det
omfang
beløbet ikke er A-indkomst:
1)
Honorar, provision og
andet vederlag for personlig arbejds- eller tjenesteydelse, når beløbet er
B-indkomst og der efter merværdiafgiftsloven ikke skal svares merværdiafgift
af
beløbet, herunder beløb, der er ydet som godtgørelse for afholdte udgifter
ved
indkomstens erhvervelse. Tilsvarende gælder, når modtageren ikke er
skattepligtig her til landet og vederlaget ikke er erhvervet ved selvstændig
erhvervsvirksomhed."