Lasse og Jesper Jeg er da også bekymret over konkurrence evnen. Jeg ved at hvis min bil stiger 1 krone på fabrikken skal jeg betale 3 kroner mere for min bil. Hvis prisen på benzin stiger 20 øre hos raffinaderiet skal jeg betale 50 øre ved benzinstanderen. Det skyldes de danske afgifter, som finansierer det danske velfærd. Som forretningsmand ved jeg, at skal vi sænke afgifterne og samtidigt bevare velfærden, så skal vi sælge mere for at få det samme beløb i Statskassen. Så er jeg ikke overbevist om, at måden det sker på er ved at have en hel branche hvor virksomhedslederne råber på statsstøtte fordi de har overset at leveringen af deres varer er en del af deres konkurrence evne, og derfor har sat deres levering til at være afhængig af en enkelt leverandør. Det er faktisk ved lov bestemt, at hvis virksomheder ønsker at slå sig sammen så de bliver markedsdominerende, så skal de søge tilladelse til det. Når man ligefrem har måtte lave en sådan lov, så er det fordi det er usundt for konkurrencen og dermed priserne hvis noget enkeltfirma har markedsdominansen. Hvordan kan ejere af webshops have tilladt at Post Danmark har denne markedsdominans. Har de ikke været klar over hvor usundt det har været for deres egne forretningers konkurrenceevne? At være på forkant med udviklingen er et must, hvis man vil konkurrere. Måske skal en del af forklaringen findes i, at vi som ejere udnævner os selv til jobs vi ikke er kvalificeret til. At vi påtager os opgaver vi burde have overladt til andre. Hvad hedder et firma der der forhandler fragtomkostninger? Eller de findes måske ikke? Hvorfor?
|
Her helt enig er også meget bekymret angående den danske konkurrence evne. Nu sælger jeg også fødevarer, og faktum er, at hvis jeg flyttede min virksomhed til Tyskland så ville jeg have fordel af den lave tyske fødevaremoms på 7 % (mener jeg det er). Jeg kan så sender pakke til Danmark med dhl, og for en pakke op til 2 kg. der skal jeg give lige omkring 80 kr. (mig bekendt så er det Post Danmark der kommer med pakken)
Jeg vil med andre ord kunne spare momsen eller tjene det mere på mit salg. Kender godt reglen om at hvis jeg sælger for over 250.000 til Danmark med en tysk virksomhed så skal jeg moms reg. men det er der vist ingen der fører kontrol med.
En anden ting - Er der nogen der kan fortælle hvorfor portopriser ser sådan ud:
Pakke fra Danmark til Tyskland (2 kg.) koster 213,00
Pakke fra Tyskland til Danmark (2kg.) koster 80,00
Det er altså noget af en forskel