Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

champagne eller museret vin???

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Champagne er et vindistrikt og er i sigselv ikke en garanti for kvalitet.  Der findes massevis af vine, der laves som champagne - samme druer og metode - i andre vinlande. Disse må ikke ikke kaldses Champagne men mousserende.....

At gå så enøjet efter "Champagne" er vinsnobberi Devil

Selvfølgelig må det ikke kaldes Champagne. Det ville da være underligt, hvis en australsk cabernet sauvignon hed "Bordeaux", fordi det er lavet på samme druer og metode som i Bordeaux.

Der er mere i vin end druer og metoder. Der er især den jord, som vinstrokkene får deres næring fra. Og den jord er særegen for Champagne, ganske som den er for alle andre steder. Derudover er der en lang tradition og viden om at lave Champagne - i Champagne.

Hvis jeg hellere vil have en BMW end en Hyundai er det så også snobberi? Begge dele er lavet stort set med samme materiale og kan umiddelbart det samme...

Skål!

Hej med dig :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:25

Tommy Krabbe:
Hvis jeg hellere vil have en BMW end en Hyundai er det så også snobberi?

For at blive i dine egne billeder så svarer det at nøjes med at skrive champagne på en ønskeseddel til at man blot ønsker sig en fransk bil.

Der er stor forskel på champagne både i kvalitet og pris. Jeps korrekt at terroir spiller ind men med trådstarters indgangsvinkel til emnet er det næppe afgørende her.

/Henrik

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 21:35
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Henrik Koudahl:

....

At gå så enøjet efter "Champagne" er vinsnobberi Devil

/Henrik

Jeg er helt på linie med Henrik og vil endda i nogle situtationer tillade mig at kalde det uvidenhedens snobberi.

Det er klart at terroir har betydning for prisen men det har efterhøstbehandlingen  og udbuddet osv også. Du kan nemt finde en champagne som er middelmådig og alligevel være kostbar i forhold til mousserende der er objektivt set er langt bedre og har en større smagsoplevelse, men det kræver at du ved hvad du har med at gøre.

Frankrig er super gode til at kontrollere prisen på udbud og sære regler.

Det er helt analogt i kaffeverden hvor vi kan have super kostbare kaffer eks. Kopi Luwak kaffen som er en kaffe som opsamles efter den har være igennem et lille kattedyrs tarmsystem.
Prisen på sådan en lorte kaffe kan nemt lande på flere tusinde kroner pr kilo. her i Danmark, men den er slet ikke pengende værd i forhold til andre kaffer, der endda ikke har været udsat for en eksotisk kaffedyrs fermentering. Prisen er mere sat udfra udbuddet og snobberi end kvalitet.

Ja sådan set bliver Kopi Luwak kaffen benævnt af kaffe kendere som kaffen fra røvhuller til røvhuller, hvilket jo ganske godt fanger budskabet.

Jeg er altid glad for at modtage gaver og jeg siger altid mange tak og er oprigtig glad for folks intention med deres gave også selvom det er 250g pulverkaffe fra Netto.

De bedste kaffe hilsner
Søren

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 10:10

Jeg kan sagtens forstå, hvad I skriver, men jeg er bare ikke enig. Det er min generelle erfaring (blandt andet gennem flere år som vinsælger) med Champagne, at pris og kvalitet hænger sammen. Man får generelt mere kompleksitet og dybe toner i de dyrere flasker. Bevares, der kan være få afstikkere, og det jo altid en fed oplevelse, når man finder et røverkøb. Og så er det surt, når man drikker bobler til 800 kroner og bliver skuffet.

Der er utroligt meget snobberi i vinbranchen, men jeg synes som regel, at det er de mennesker, der drikker vinen og synes, at man kun kan drikke vin, hvis man har dyrt jakkesæt på og altid skal være kritisk, for "det er altid bedre, når man er i sit sommerhus i Bourgogne". Dog kan der også fra enkelte producenter gå snobberi i den fx når man blander guldstøv ned i vinen for at gøre den mere eksklusiv. Føj!

I forhold til trådstarter så tænker jeg også, at der måske er et mismatch mellem dine forventninger til gaver og så det beløb, som folk har tænkt sig at købe gaver for?

Dermed ikke sagt, at alt der ikke er Champagne, er dårligt. Slet ikke. Personligt drikker jeg faktisk oftest den italiensk røde boblevand "Brachetto", når der skal bobler i glasset. Den er sød og ganske som flydende slik :-)

Hej med dig :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:38

Tommy Krabbe:
I forhold til trådstarter så tænker jeg også, at der måske er et mismatch mellem dine forventninger til gaver og så det beløb, som folk har tænkt sig at købe gaver for?

Min kritik gik alene på trådstarters "talen ned" om mousserende vine. 

Jeps, naturligvis er Champagne noget specielt - en klassiker i hvordan du markedsfører et brand - men det ændrer ikke på, at du kan finde en lang række vine som laves på samme druer som Champagne og efter samme metode. Nuvel du taler om terroir mv., men jeg vil hævde at det kun er et fåtal af mennesker der kan smage forskel på om en vin kommer fra Italien, Finger Lakes (NY) eller Champagne.

Decanter World Wine Awards som er ganske prestigefyldt gav "sejr" til en engelsk vingård i kategorien "mousserende vine over 90 kr.". Den engelske vingård Ridgeview’s Grosvenor Blanc de Blancs 2006 gav alle de bedste champagnehuse baghjul.

Den globale opvarmning har nu givet temperaturer i Sydengland, som gør det muligt at dyrke Chardonnay, Pinot Noir and Pinot Meunier og med jordbundsforhold lig forholdene i Champagne er muligheden for kvalitetsmæssigt at lave et produkt svarende til Champagne til stede.

Champagne bliver det aldrig - men derfor er det ikke nødvendigvis et dårligere produkt.

Jeg tror du rammer et væsentligt punkt omkring mismatch mellem forventninger og hvad folk vil ofre på en gave.

/Henrik

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)