Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Et eller 2 ord?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ved at være nogle år siden, at jeg gik ud af folkeskolen og selvom jeg staver udemærket, så har jeg problemer med sammensatte ord. Jeg kan se i trådene på Amino, at jeg ikke er den eneste, så jeg vil lige dele dette link med Jer.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:17

Nicolaj Thomasen:

Det er ved at være nogle år siden, at jeg gik ud af folkeskolen og selvom jeg staver udemærket, så har jeg problemer med sammensatte ord. Jeg kan se i trådene på Amino, at jeg ikke er den eneste, så jeg vil lige dele dette link med Jer.

Meget fint. Det forstår jeg ingenting af, men pyt med det.

Noget andet jeg ikke forstår er hvor man sætter kommaer henne.   (<--- som her fx)

Tilmeldt 27. Apr 07
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 17:40

Iryna.dk:

Nicolaj Thomasen:

Noget andet jeg ikke forstår er, hvor man sætter kommaer henne.   (<--- som her fx)

Det kan jeg godt forstå at du ikke forstår, for det er lavet om flere gange. Jeg lærte i skolen, at der altid skulle komma foran "hvor" og "at", medmindre ordet efter "at" slutter med "e". Confused

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 17:50

Nicolaj Thomasen:

Iryna.dk:

Nicolaj Thomasen:

Jeps, altid komma foran ord, der begynder med "hv" (altså hvor, hvem, hvad, etc.), men KUN komma foran "at", hvis det ikke efterfølges af et verbum. I skal ikke være kede af, at I har svært ved det - jeg har set selv tekstforfattere, der roder rundt i det.

For nogle år siden kom der dét, som de kaldte "det nye komma" (efter min mening noget frygteligt rod), men heldigvis har jeg ikke set det "slået igennem".

Dbh

Thomas

Noget andet jeg ikke forstår er, hvor man sætter kommaer henne.   (<--- som her fx)

Det kan jeg godt forstå, at du ikke forstår, for det er lavet om flere gange. Jeg lærte i skolen, at der altid skulle komma foran "hvor" og "at", medmindre ordet efter "at" slutter med "e". Confused

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 17:52

Nicolaj Thomasen:

Iryna.dk:

Nicolaj Thomasen:

Det kan jeg godt forstå at du ikke forstår, for det er lavet om flere gange. Jeg lærte i skolen, at der altid skulle komma foran "hvor" og "at", medmindre ordet efter "at" slutter med "e". Confused

Ved ikke lige, hvad der skete, men det her var altså mit svar:

Jeps, altid komma foran ord, der begynder med "hv" (altså hvor, hvem, hvad, etc.), men KUN komma foran "at", hvis det ikke efterfølges af et verbum. I skal ikke være kede af, at I har svært ved det - jeg har set selv tekstforfattere, der roder rundt i det (også såkaldte "eksperter" her på Amino).

For nogle år siden kom der dét, som de kaldte "det nye komma" (efter min mening noget frygteligt rod), men heldigvis har jeg ikke set det "slået igennem".

Dbh

Thomas

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:35

Nicolaj Thomasen:

Iryna.dk:

Nicolaj Thomasen:

Ved ikke lige, hvad der skete, men det her var altså mit svar:

Jeps, altid komma foran ord, der begynder med "hv" (altså hvor, hvem, hvad, etc.), men KUN komma foran "at", hvis det ikke efterfølges af et verbum. I skal ikke være kede af, at I har svært ved det - jeg har set selv tekstforfattere, der roder rundt i det (også såkaldte "eksperter" her på Amino).

Dbh

Thomas

Tak for forklaringen - det er noget jeg kan bruge til noget.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:36

Iryna.dk:
Noget andet jeg ikke forstår er hvor man sætter kommaer henne.

Det er heller ikke en let sætning, du har fundet på.

Din sætning består af tre ledsætninger, som er flettet ind i hinanden i en såkalt sætningsknude.
(pkt 5 i dette link)

1. Noget andet er
  2. jeg ikke forstår
  3. hvor man sætter kommaer henne

Efter streng kryds-og-bolle-kommatering, får du brug for rigtig mange kommaerm hvilket gør sætnigen stort set ulæselig.

Noget andet, jeg ikke forstår, er, hvor man sætter kommaer henne.

Men selv for os, der fortsat sværger til det grammatiske komme, er der hjælp at hente i kommareglerne i linket ovenfor.

"I en sætningsknude kan startkommaet altid udelades foran den eller de ledsætninger hvorfra et led er flyttet frem," hedder det.

Så bliver det pludselig lovligt at skrive:

Noget andet jeg ikke forstår, er, hvor man sætter kommaer henne.

Men da det ser tosset ud at lukke sådan et sødt lille verbum inde med to kommaer, plejer jeg at omformulere sætningen helt, hvis jeg kommer til at lave sådan én.

Jeg er ikke meget skarp på reglerne omkring, hvilke kommaer, man må udelade efter de nyeste regler, men så vidt jeg forstår dem bliver det ikke tilladt at udelukke kommaet efter "forstår", fordi det er et slutkomma.  Sætningen giver ellers i mine øjne mest mening, hvis man skrev:

Noget andet jeg ikke forstår er, hvor man sætter kommaer henne.

Men den går altså ikke.
Måske kommer Anja Lysholm og retter mig om lidt - hun elsker de manglende kommaer :-)

mvh Hans

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 213
Skrevet kl. 23:42

Nicolaj Thomasen:
...og selvom jeg staver udemærket

*udmærket

Geeked

Tilmeldt 27. Apr 07
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 00:40

tony:

Nicolaj Thomasen:
...og selvom jeg staver udemærket

*udmærket

Geeked

Du har helt ret: http://da.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Almindelige_stavefejl

Og det bliver jeg ved med, som mange andre. Prøv følgende 2 Google søgninger: "ganske udmærket" og "ganske udemærket". Folket har talt Smile

I mit hoved lyder det bedre i dette tilfælde, mens jeg i andre tilfælde udelader e´et:

"Han klarede sig udemærket og han udmærkede sig ved..."

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 01:08

Ok, der var en del ord, jeg troede jeg stavede korrekt...

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)