Måske er dette indlæg i et forkert forum og måske ikke. I må gerne råbe ad mig, hvis det er
Nå, men anyway. Jeg har en idé til et produkt, som jeg er overbevist om kan sælges til fx hæren. Det er et billigt fremstillet produkt, der udvider soldatens muligheder for at skaffe ferskvand, hvor det ikke umiddelbart er muligt. Efter brug er det teknisk muligt at gøre produktet klar til at blive genbrugt.
Min udfordring er, at jeg mangler et sted at starte. Jeg læser til ingeniør og jeg kan lave de nødvendige beregninger/simuleringer - men jeg har ingen (risikovillig) kapital og jeg er fuldstændig grøn i iværksætteri. Har I nogle forslag?
Der findes allerede en række civile og militære løsninger jeg ville starte med at google for at se hvor vidt nichen allerede er udfyldt. Af civile løsninger synes jeg http://lifestraw.com er ganske fornuftig. Jeg har ikke styr på militærets, men jeg går ud fra at landene med et større økonomisk råderum (læs USA) har forsket en del i problemstillingen.
Jeg har selv læst til ingeniør på DTU, hvis det er dér du er kan jeg anbefale kurset "Entrepreneurship" (link) og tage kontakt til arrangørerne.
Hvor læser du til ingeniør ? Flere af de vidergående uddannelses institutioner ( KU, DTU.... osv) har patent og technologi kontore hvor du vil kunne få hjælp.
Lifestraw kender jeg, men det udfører ikke det samme job, som min idé gør. Måske er der forsket i det, men så high-tech er det slet ikke. Måske så simpelt, at det blot er blevet overset (ligesom LED-lygterne m. induktion - princippet har været kendt i langt over 100 år).
Jeg læser på AAU, men måske kan jeg kigge, hvad de har af "patentkontorer".
I første omgang vil jeg lige sidde og samle datablade og regne lidt på dimensioneringen.
Jeg ved at forsvaret har flere måder at rense vand på både til enkelmand og i størrer potioner men hvis din ide virkelig er så meget bedere så kan de rigtige folk vel også overtales.
Hvad er det din ide kan som andre ikke kan? bliver vandet rener, er den hurtigere, smager det bedere??? Hvor stor et beløb skal du bruge?
Som jeg kan se af produkter i brug, renser de fx "kun" for mikroorganismer - mens mit produkts primære formål er at gøre saltvand drikkeligt. Der findes anlæg, der kan gøre dette, men det skal være en mobil enhed, der helst ikke skal bruge strøm.
Jeg har pt. ingen idé om beløbet endnu; jeg har nok et bedre bud, når der findes en prototype (hvordan skal man anslå sådanne udgifter? Materialer, arbejdstid, ...?).
Hvis du har fat i noget unikt.. så tag fat i mig i en privat besked.
Jeg er tidligere SG og DF i logistikken i Aalborg
Jeg kender tilfældigvis flere i indkøbsafdelingen i HMAK (Hærens Materielkommando) Hvor jeg bla også har noget familie der sidder.
Jeg ville kunne hjælpe med indgangsprocessen, afsætningen og evt også investering, hvis jeg vurderer at ideen er den rette, og afsætningsmuligheden er i top.