Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Optage samtale

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 10. Apr 09
Indlæg ialt: 186
Fra  Sportsbaren Skrevet kl. 16:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Må en medarbejder gerne optage en samtale mellem sig selv og en chef, hvis dette sker i hemmelighed?

Altså med en telefon i lommen eller lignende....

Tilmeldt 16. Nov 09
Indlæg ialt: 405
Skrevet kl. 16:18

Ja, det må man gerne, da man jo er selv tilstede ved samtalen.

Optagelsen er et bevis, hvis der kommer forskellige udlægninger af samtalen henholdvis fra chefen og en selv bagefter.

Man må også optage en samtale hemmelig med ens sagsbehandler på kommunen.

Tilmeldt 10. Apr 09
Fra  Sportsbaren Skrevet kl. 16:38

Jeg tror lige jeg snyder lidt og sætter et par ekstra spørgsmål i tråden:-)

Forløbet:

Medarbejderen har i går sendt en sms hvor der står, at han er sygemeldt. Er dette tilladt?

Skal jeg respektere hans sygemelding, eller kan jeg fyre ham?

Og kan dette gøres gennem sms fra min side?

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 17:15
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Spinner:

Jeg tror lige jeg snyder lidt og sætter et par ekstra spørgsmål i tråden:-)

Forløbet:

Medarbejderen har i går sendt en sms hvor der står, at han er sygemeldt. Er dette tilladt?

Hej spinner der er nogle meget velkendte områder du her sprøger ind til. En hurtig google gav de her hits (samt 1000 andre)

http://www.advokatfirmaet.dk/vaerd-at-vide-om-jura/om-det-at-optage-telefonsamtaler/

http://www.krifa.dk/omos/viarbejder/hoering/2010/opsigelse-paa-sms.aspx

http://www.business.dk/diverse/ok-med-sygemelding-sms

Håber det hjalp lidt.

I personalesager vil jeg altid anbefale dig at kontakte en advokat, da personalejura er en kompleks størrelse og man kan hurtigt ende op med en stor regning på en teknalitet.

Personlig vil jeg aldrig afskedige nogen pr SMS uanset årsagen til afskedigelsen.

hej fra Søren

Tilmeldt 10. Apr 09
Fra  Sportsbaren Skrevet kl. 22:59

Tro mig, Søren, men jeg søger altid gennem google inden jeg spørger. Men i dette tilfælde valgte jeg at spørge herinde, idet det ikke er så soleklare.

Feks i situationen med sms´en og sygemeldingen. Den side du henviser til er 5 år gammel. Der ligger mange der er noget nyere og som siger, at det IKKE er okay at sygemelde sig.

Jeg har faktisk en medarbejder som har gjort dette, altså sygemeldt sig pr. sms - samme dag som han har været ved kommunene og aflevere en én times optagelse mellem han og jeg, hvor vi bla sad og pjattede og snakkede om gamle dage.

Det blev sagt meget - skidt - fra begge parter. Men han har desværre optaget det jeg har sagt. Og vil nu bruge det i mod mig. Umiddelbart kan jeg ikke lige erindre hvad der er sagt, men bryder mig ikke om metoden.

Nu vil jeg af med medarbejderen, men det er vist noget om, at man ikke kan fyre en ansat der er sygemeldt.

Derfor er det af ret vigtig karakter, om sygemelding pr. sms er gyldigt...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:07

Hej.

Sygemelding pr. SMS fra medarbejder er gyldigt..YES!

Vi har i 2009 tabt en sag i landsretten, hvor det blev fastslået, at en sygemelding pr. SMS

var o.k.

MvH

Peter

Fra Struer
Tilmeldt 15. Jun 10
Indlæg ialt: 106
Skrevet kl. 23:19

man må gerne opsige en medarbejder selvom han er sygemeldt.

Det skal bare ikke være grunden til fyringen.

Det kan f.eks. være samarbejdsvanskeligheder, hvilket kan give medarbejderen prblemer i forhold til karantæne i akassen. Arbejdsgiveren skal også på opfordring kunne dokumentere/argumentere for sine påstande om samarbejdsvanskeligheder.

Det bedste ville være at kunne fremvise 1-2 skriftlige advarsler som den fyrede har fået, fordi denne ikke har kunnet overholde ansættelseskontrakten, eller arbejdsforholdene på arbejdspladsen.

En anden meget brugt fyringsgrund er "At der ikke længere er arbejde nok til XY, med de kompetencer som denne kan tilbyde" som ses formuleret på mange forskellige måder.

Er du medlem af en arbejdsgiverforening, hjælper de dig gerne med at få udfærdiget en opsigelse til medarbejderen som ikke giver dig problemer efterfølgende.

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 00:07
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Spinner:

Tro mig, Søren, men jeg søger altid gennem google inden jeg spørger. Men i dette tilfælde valgte jeg at spørge herinde, idet det ikke er så soleklare.

Feks i situationen med sms´en og sygemeldingen. Den side du henviser til er 5 år gammel. Der ligger mange der er noget nyere og som siger, at det IKKE er okay at sygemelde sig.

....

Derfor er det af ret vigtig karakter, om sygemelding pr. sms er gyldigt...

Ja det kan jeg forstå - men nu var min pointe at du skulle spørge en advokat tilråds i en sag som er så vigtigt for dig og hvor marginen er så lille for at det kan koste dig kassen hvis du laver fodfejl.

Nu lyder det  til, at du har et rigtigt dårligt forhold til den ansatte og skal bruge en grund til at bortvise vedkommende for udeblivelse. I sådanne sager at er det min erfaring at der skal være meget stærke argumenter for at bortvise. dvs. som minimum at der er klare regler for at dine ansatte ikke kan sygemelde sig pr. sms og siden du sprøger om reglerne herfor så kunne det tyde på at i ikke har sådanne klare regler og i tvivls spørgsmål vinder den ansatte næsten altid. Sådan som du fremlægger det her så lyder til også til at den ansatte vil gå langt for at forfølge sine muligheder juridisk og som udgangspunkt har han loven på sin side og jo stærkere skal argumentet fra din side være.

Men igen jeg er ikke jurist og tiltros for at der findes super gode og dygtige Aminoer som også er jurister så vil jeg stadigvæk anbefale dig at kontakte en advokat med speciale i personalejura.

Lidt mere fra google som er fra 2010 http://www.hk.dk/hovedstaden_handel/forsidenyheder/sygemelding_paa_sms_kostede_jobbet

Det er drænende at have et sådant forhold til en ansat. Overvej at opsige vedkommede og så tage den omkostningen som en opsigelse nu engang kan koste.

/Søren

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 04:50

Spinner:

Må en medarbejder gerne optage en samtale mellem sig selv og en chef, hvis dette sker i hemmelighed?

Altså med en telefon i lommen eller lignende....

Ja.

Straffelovens §263 stk 1, nr. 3

§ 263. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget

(...)

3) ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter eller optager udtalelser fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre eller forhandlinger i lukket møde, som han ikke selv deltager i, eller hvortil han uberettiget har skaffet sig adgang.

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 05:39

Spinner:

Der findes ikke nogen lov, hvor der står, at det er forbudt at sende en sms :-)

Arbejdsgiveren  kan fastsætter regler for, hvordan man sygemelder sig. Men har arbejdsgiveren ikke udøvet sin ledelsesret i denne henseende, så kan sygemeldninger afgives med de kommunikationsmidler, som parterne i øvrigt bruger.

Spinner:

Det er to (tre) spørgsmål.

Sygemeldingen er formentligt afgivet på en lovlig måde, så medarbejderen har formentligt opfyldt sin pligt til at sygemelde sig. Og så er medarbejderen som udgangspunkt lovligt fraværende så længe, at han er syg. Og arbejdsgiveren har tilsvarende en ret til at nægte at modtage den ansattes arbejdskraft, skulle denne insistere på at møde på arbejde i syg tilstand.

Som privat arbejdsgiver kan du altid opsige dine ansatte. Det er "kun" et spørgsmål om prisen, der starter ved et beløb svarende til løn i medarbejdrens opsigelsesperiode, og som kommer helt an på ansættelsesaftalen, overenskomst, funktionærstatus, medarbejderens anciennitet og alder og de konkrete omstændigheder.

Du kan også altid bortvise dine medarbejdere. Det er igen også "kun" et spørgsmål om prisen. En berettiget bortvisning er gratis. En uberettiget bortvisning er dyr. Men igen; det kommer an på de konkrete omstændigheder.  

Spinner:

En opsigelse / eller bortvisning meddelt via SMS fra din side vil formentligt være gyldig. Men du kan ikke være helt sikker.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)