Medarbejderen har i går sendt en sms hvor der står, at han er sygemeldt. Er dette tilladt?
Der findes ikke nogen lov, hvor der står, at det er forbudt at sende en sms :-)
Arbejdsgiveren kan fastsætter regler for, hvordan man sygemelder sig. Men har arbejdsgiveren ikke udøvet sin ledelsesret i denne henseende, så kan sygemeldninger afgives med de kommunikationsmidler, som parterne i øvrigt bruger.
Skal jeg respektere hans sygemelding, eller kan jeg fyre ham?
Det er to (tre) spørgsmål.
Sygemeldingen er formentligt afgivet på en lovlig måde, så medarbejderen har formentligt opfyldt sin pligt til at sygemelde sig. Og så er medarbejderen som udgangspunkt lovligt fraværende så længe, at han er syg. Og arbejdsgiveren har tilsvarende en ret til at nægte at modtage den ansattes arbejdskraft, skulle denne insistere på at møde på arbejde i syg tilstand.
Som privat arbejdsgiver kan du altid opsige dine ansatte. Det er "kun" et spørgsmål om prisen, der starter ved et beløb svarende til løn i medarbejdrens opsigelsesperiode, og som kommer helt an på ansættelsesaftalen, overenskomst, funktionærstatus, medarbejderens anciennitet og alder og de konkrete omstændigheder.
Du kan også altid bortvise dine medarbejdere. Det er igen også "kun" et spørgsmål om prisen. En berettiget bortvisning er gratis. En uberettiget bortvisning er dyr. Men igen; det kommer an på de konkrete omstændigheder.
Og kan dette gøres gennem sms fra min side?
En opsigelse / eller bortvisning meddelt via SMS fra din side vil formentligt være gyldig. Men du kan ikke være helt sikker.