Jeg er klar over at CE mærkning er nødvending for audio udstyr der tilsluttes 230V og som skal videresælges. Men hvad er egentlig reglerne for udstyr som man importerer fra f.eks. USA som stadig kun er prototyper og som ikke er CE mærket og som bruges til demo af f.eks. højtalere. Skal sådan en forstærker være CE mærket for at bliver brugt i et demolokale? Hvad hvis forstærkeren bliver udlånt til en potentiel kunde for at blive brugt sammen med højtalere, som kunden påtænker at købe. Hvad er reglerne for personling import af håndbyggede forstærkere, som kun bygges i enkelte eksemplarer? Jeg har googlet efter svar på disse spørgsmål og har ikke kunnet finde svar på dem så jeg ser frem til at nogen vil besvare dem med taknemmelighed :) Mvh, Hans |
Hej Hans,
Som udgangspunkt kan du selv lave CE godkendelsen, hvis du har den fornødne viden, og kan garantere at produktet lever op til de krav der er beskrevet i det, for produktet gældende, direktiv. I dette tilfælde er det nok lavspændings direktivet 2006/96/EC og sikkert også EMC direktivet.
Har du styr på alle de tekniske detaljer skal du lave en overenstemmelseserklæring og kan herefter forsyne din forstærker med CE.
Dog må jeg indrømme at min viden hovedsalig er myntet på grossist/importør rollen, og jeg er ikke helt sikker når det er prototyper til test/demo.
Her link til DS (dansk standard) info omkring CE junglen. Evt giv dem et kald.
http://www.ds.dk/da-DK/Omraader/CEMaerkning/HvordanBliverDitProduktCEmaerket/Sider/Eksempel.aspx
Held og lykke :)
Martin