Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fyring af medarbejder

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Apr 09
Indlæg ialt: 186
Fra  Sportsbaren Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en medarbejder, som udtaler sig om interne forhold i min forretning.

Feks. har flere kunder og en anden kollega henvendt sig til mig, og fortalt, at han bla. går og siger følgende:

1) skal arbejde over, og det er jeg meget træt af

2)at ansdre ansatte feks. kommer for sent når der er vagtskifte

Når der i ansættelseskontrakten står:

Fortrolighed

Medarbejderne er som følge af ansættelsesforholdet underlagt en loyalitets- og tavshedspligt vedrørende interne forhold i Virksomheden, herunder bl.a. arbejdsmetoder, forretningsforbindelser m.m. som Medarbejderen måtte blive bekendt med i forbindelse med sin stilling, ligesom alle forhold vedrørende Virksomhedens kunder er omfattet af en tilsvarende tavshedspligt. Denne pligt består også efter ansættelsesforholdets ophør, jf. bestemmelser i Markedsføringslovens § 19. Desuden må Medarbejderen, i tilfælde af aftalens opsigelse, ikke anvende værktøjer og metoder, som stammer fra ansættelsen i Virksomheden.

Vil disse udtalelser så være i strid med dette punkt fra kontrakten, og vil udtalelserne være tilstækkelige til at ophøre ansættelsesforholdet?

Fra København
Tilmeldt 26. May 06
Indlæg ialt: 380
Skrevet kl. 11:06

Hej Spinner.

Det er altid utrolig kedeligt at have en illoyal medarbejder i virksomheden.

Tag evt. fat i Kristian fra www.simplylaw.dk, han ved hvad han snakker om - og så er du sikker på at have det juridiske på plads.

Dbh

Kenenth

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Oct 09
Indlæg ialt: 292
Skrevet kl. 11:23

Tag en personlig samtale med den pågældende. Betro dig ikke til rygter og dermed lade disse afgøre, om han skal afskediges eller ej. 

Det kan i værste tilfælde tænkes, at du går glip af en dygtig medarbejder, som blot trænger til et skulderklap. Det kan også tænkes at vedkommende bærer på tavs viden hvad angår arbejdsprocessen, hvilket kan skabe optimeringsmuligheder og fremdrift i virksomheden. Hør hvad manden har at sige, i stedet for at lytte til rygter

Tilmeldt 10. Apr 09
Indlæg ialt: 186
Fra  Sportsbaren Skrevet kl. 11:45

Det ville jeg skam også gøre i 99,9% tilfælde - og har jeg også gjort her - men det er endt op med, at han har sygemeldt sig i stedet!

Tilmeldt 7. Jun 06
Indlæg ialt: 182
Skrevet kl. 12:01
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu ved jeg ikke om dine 2 eksempler netop kun er eksempler, men hvis det er de 2 punkter han har "snakket med andre om" og du vil fyre ham på baggrund af det, så lyder du ikke som verdens bedste arbejdsgiver. Håber ikke du er min chef i hvert fald.

1. Hvem gider arbejde over? Nogle mennesker får det bedre ved lige at brokke sig lidt, så kan de få lidt medlidenhed.

2. Hvem ville ikke være træt af ikke at blive afløst på sin vagt som aftalt. Du burde istedet tage fat i de personer som ikke møder til tiden - det kunne være de skulle fyres istedet.

... eller leder du bare efter en grund til at slippe af med den pågældende medarbejder?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)