Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål til årsregnskab og summasummarum

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Jan 11
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle..

Jeg har fået startet et selskab sidste år og har således nogle spørgsmål til afslutning af årsregnskabet. Jeg har snakket med told og skat som siger at jeg først kan indbetale beløbet en gang i november 2011.

Hvorledes bogfører jeg den endelige selskabsskat?  Summasummarum har en konto der hedder b-skat men den er vist ikke møntet på selskabsskat. Kan jeg oprette en ny konto under aktiver der hedder selskabskat og debitere den konto det beløb som jeg skylder i skat og kreditere min bank?

Så vidt jeg har forstået så skal indbetaling af skatten bogføres i regnskabet for 2010 og så overføres til 2011 som summasummarum vist har en funktion til. Er det korrekt?

på forhånd tak..

Tilmeldt 9. Jan 11
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 21:08

Hej Raael,

Jeg har ikke det store kendskab til Summa Summarum, men bogføring af skat i et selskab er ens for alle.

Du skal bogføre den beregnede skat for året i debet under "Skat" i Resultatopgørelsen, altså som en omkostning.

Modposten skal være under passiverne, hvor du sætter beløbet i kredit på en dertil oprettet konto. Du kan f.eks. kalde den "Skyldig selskabsskat".

Den 20/11-2011 forfalder beløbet så til betaling, og bliver dermed hævet fra din bank (under antagelse af at du betaler skatten til tiden). Når betalingen sker skal beløbet føres i debet på kontoen for "Skyldig selskabsskat", og i kredit på din bankkonto.

Med andre ord er det altså først i 2011, at posteringen rammer din bankkonto.

Håber det var til at forstå Smile

Tilmeldt 12. Jan 11
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 13:47

JA, det hjælper en del. Jeg takker for svaret :)

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)