Jeg har vundet en licitation hos Nordjyllands trafikselskab om kørsel af patienter til sygehus (sygetransport) Kan jeg , hvis jeg bruger min privatbil, få kørselsgodtgørelse for de kilometer jeg kører? Regner med at køre ca. 8.000 km om måneden. |
Firmabil VS privatbil
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
- 1
|
Kristian Deiborg
ROI-hunter for Bodylab
Det er kun de første 20.000 km., du kan få den høje takst, takterne er her: Om det kan svare sig med en firmabil i stedet for en privatbil afhænger af mange forskellige ting, men de mange kilometer taler for privatbil og mod firmabil. Andre ting at tage hensyn til er bilens alder og pris samt hvor meget du kører i den privat og om du betaler topskat, der skal en konkret beregning til i hvert enkelt tilfælde |
Enig. Fri bil er specielt en fordel hvis man kører meget privat og iøvrigt har en forholdsvis dyr bil hvor der er plads til nogle gode afskrivninger. Hvis du kører 8.000 km. erhvervsmæssigt er der ikke meget tilbage til privat kørsel. Men du skal regne på det, for det er selvfølgelig en bet at du kun kan få 50% af satsen udover de 20.000 km. årligt. Hvis du får status som selvstændig og derved ikke bliver lønmodtager skal du selv foretage fradraget i opgørelsen af dit overskud. I den situation kan det muligvis svare sig for dig at købe en bil specielt til formålet og lade den være 100% erhverv. |
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)