I maj 2010 købte jeg via bruttolønsordningen en MAC igennem min arbejdsgiver. Nyprisen for MAC'en var ca. kr. 9000. Jeg aftalte at jeg igennem 12 måneder skulle gå kr. 750 ned i bruttoløn om måneden og derefter ville kunne købe MAC'en til stort set ingenting. Nu har jeg så imellemtiden fået nyt arbejde og skal hoppe ud af aftalen efter 9 mdr. hvilke betyder at jeg brutto har betalt kr. 6750 for min MAC. Virksomheden mener nu at jeg skal min 50% af nykøbsværdien for at komme ud af aftalen med min MAC i hånden. Dvs. jeg skal betale 4500 udover de 6750 jeg allerede har betalt brutto. Dvs. virksomheden, som jeg ser det, kommer til at tjene på denne aftale da de brutto henter 11250 ind fra mig på denne aftale. Det virker helt urimeligt men jeg kan simpelthen ikke få svar fra SKAT eller nogen andre steder, hvad der er rigtigt og hvad der er forkert. Jeg kan læse mig frem til at man bør tage udgangspunkt i markedsværdien, men hvordan finder jeg den, da jeg ikke umiddelbart kan finde brugte MAC til salg ? Håber der er nogen der kan hjælpe da virksomheden ikke ønsker at ændre deres holdning, medmindre jeg kan bevise noget andet er korrekt. Hilsen Anja |
Din tidligere arbejdsgiver kan godt glemme alt om, at få kompensation for deres tab - når man indgår en bruttolønsaftale er det nemlig arbejdsgiverens risiko. Det er et af kravene fra SKAT for at man overhovedet kan indgå en bruttolønsaftale. De står derfor med de sidste 3 betalinger som tab på computeren - og du beholder den bare :-)