Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Multimediaskat/bruttolønsordning og fratrædelse

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Jan 11
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

I maj 2010 købte jeg via bruttolønsordningen en MAC igennem min arbejdsgiver. Nyprisen for MAC'en var ca. kr. 9000. Jeg aftalte at jeg igennem 12 måneder skulle gå kr. 750 ned  i bruttoløn om måneden og derefter ville kunne købe MAC'en til stort set ingenting.

Nu har jeg så imellemtiden fået nyt arbejde og skal hoppe ud af aftalen efter 9 mdr. hvilke betyder at jeg brutto har betalt kr. 6750 for min MAC. Virksomheden mener nu at jeg skal min 50% af nykøbsværdien for at komme ud af aftalen med min MAC i hånden. Dvs. jeg skal betale 4500 udover de 6750 jeg allerede har betalt brutto. Dvs. virksomheden, som jeg ser det, kommer til at tjene på denne aftale da de brutto henter 11250 ind fra mig på denne aftale. 

Det virker helt urimeligt men jeg kan simpelthen ikke få svar fra SKAT eller nogen andre steder, hvad der er rigtigt og hvad der er forkert. Jeg kan læse mig frem til at man bør tage udgangspunkt i markedsværdien, men hvordan finder jeg den, da jeg ikke umiddelbart kan finde brugte MAC til salg ?

Håber der er nogen der kan hjælpe da virksomheden ikke ønsker at ændre deres holdning, medmindre jeg kan bevise noget andet er korrekt.

Hilsen

Anja

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 19:06

Din tidligere arbejdsgiver kan godt glemme alt om, at få kompensation for deres tab - når man indgår en bruttolønsaftale er det nemlig arbejdsgiverens risiko. Det er et af kravene fra SKAT for at man overhovedet kan indgå en bruttolønsaftale. De står derfor med de sidste 3 betalinger som tab på computeren - og du beholder den bare :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:26

Jesper Jepsen:
De står derfor med de sidste 3 betalinger som tab på computeren - og du beholder den bare :-)

Vrøvl, hvis man køber en computer gennem gennem en bruttolønsaftale, er den ikke arbejdstagers, før den er betalt helt ud.

Om hvis arbejdstageren forlader stillingen, før udstyret er betalt ud, står arbejdsgiver med en computer og en afdragsordning, der skal betales, hvis arbejdstageren nægter at betale.

Husk at det ved en bruttolønsaftale er arbejdsgiveren der har erhvervet computeren og reelt og stiller den pågældende computer til rådighed for arbejdstageren. Det vil sige, at købes der en computer er den ejet af arbejdsgiveren men stillet til rådighed for arbejdstageren.

Og jeps jeg er enig med trådstarter i at det IKKE virker rimeligt, at der skal betales mere end det oprindeligt aftalte.

Omvendt er der ingen regel om at computeren skal sælges til en bestemt pris når arbejdstager opsiger sin stilling. En bruttolønsaftale er en nødvendigvis guld og grønne skove - specielt ikke hvis man fratræder midt under perioden. I værste fald kan du risikere at have tabt dine afdrag, hvis du ikke bliver enig med arbejdsgiver.

/Henrik

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 22:54

Så lærte jeg også noget nyt i dag Henrik ;-)

Jeg var ikke klar over den med afdragsordning, da jeg ikke skulle tilbagebetale noget da jeg fratrådte en stilling hvori jeg havde en bruttotræksordning.

Tilmeldt 11. Jan 11
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:26

Tak for input. Desværre kan jeg godt se, baseret på dit svar Henrik, at jeg sidder i en rigtig dårlig situation og enten kan vælge at overbetale min MAC eller miste de små 4000 jeg allerede har betalt. Det er lidt af en lærestreg og surt, men man bliver jo klogere hele livet. 

a

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:17

Hej Anja,

Det er specielt den situation som du nu står i, der gjorde at rigtig mange fagforeninger sidste år gjorde et stort nummer ud af advare om at bruttolønsaftaler ikke altid er attraktive.

Hvordan arbejdsgiverne håndterer dette er utroligt forskelligt, hvad også Jespers oplevelser fortæller.  Men prøv at få jeres personaleafdeling til at forklare det rimelige i at du skal betale mere for computeren end den er værd.

Din arbejdsgiver  har taget computerens pris på 9.000 kr og tillagt den moms således at værdien bliver de 11.250 kr. INKLUSIV moms.

Din bruttolønsaftale er baseret på en pris eks moms. (din arbejdsgiver har formentlig trukket momsen fra i sit regnskab).

Det der sker når du holder op som medarbejder er at du reelt skal købe computeren fri, som stadigvæk er din arbejdsgivers. Din arbejdsgivers anskaffelse har været 9.000 plus moms svarende til 11.250 kr. Derfor kommer du til at hænge på momsen.

/Henrik

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)