Hej er blevet spurgt om min mening om en sag En indkøbschef har forhandlet en erstatning for et vareparti fra udlandet og fået tilbudet at beløbet kan indsættes på en konto til ham - Gør han det er det bedrageri og skatte undragelse vil jeg mene, men han har så spurgt ejeren om de skal dele beløbet - ejeren spørger mig hvad jeg syndes han skal gør. Jeg syndes han skal fyre indkøbschefen og ellers holde sig fra det - men er det skatte undragelse og bedrageri for begge parter ? eller så "kun" skatte undragelse hvis ejeren er med i det?
|
Hejsa,
Helt ærligt så skal indkøbschefen fyres pr omg, uanset om der er tale om svig, bedrageri eller andet.
Det beløb han har forhandlet sig frem til er jo ikke hans. Han er ansat af en virksomhed ti lat varetage deres interesser, derunder at køre reklamationer. Uanset hvor dygtig han er til at føre en forhandling om reklamationer, rabatter o.lign er det IKKE hans penge - han udfører blot det job han er ansat til.
Hvis han mener han udfører ekstraordinært godt arbejde så skal han tage det med til lønforhandling, men han kan ikke blot beholde de beløb (eller dele deraf) som han synes han har fortjent.
Iøvrigt vil hans ry for at være en hæderlig person ved leverandøren (og dennes bekendtskaber) være totalt smadret i resten af hans karriere - han vil være stemplet som en person der kan bestikkes.
Manden er ikke reel overfor sin arbejdsgiver og skal have en fyreseddel - evt kombineret med en skriftlig advarsel så fagforeningerne ikke kommer efter arbejdsgiveren.
Angående selve lovbryderiet i at få oprettet en konto og sat et beløb ind på den så afhænger det jo iøvrigt af forskellige ting. Selvom man opretter en konto i udlandet og får et beløb sat ind på den så kan man jo fint opgive det til skattevæsenet - de fleste lande er i dag iøvrigt så venlige automatisk at gøre SKAT opmærksom på det. I så fald er der jo ikke tale om skatteunddragelse.
Ang Bedrageri så tror jeg kun der er tale om bedrageri såfremt indkøbschefen tager imod beløbet fra leverandøren uden at informere arbejdsgiveren (eller uden arbejdsgiverens accept).
Indkøbschefen er en elendig amatør der burde skamme sig dybt over sin mangel på professionalisme!
Morten