Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overskudsdeling... hvordan gøres det optimalt

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Ringsted
Tilmeldt 25. Apr 06
Indlæg ialt: 383
Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg søger nogle erfaringer fra jer iværksættere med ansatte.

Jeg ejer et godt og overskudsgivende callcenter - med i dag 15 ansatte. En af vore store udfordring er et optimalt aflønningssystem. Vi tilbyder i dag oftest fast løn på 20K + provision 3K. Hvilket umiddelbart er en ok løn i branchen. Jeg kunne dog godt tænke mig at tilbyde medarbejderne en større bid af kagen (overskuddet) - naturligvis med en forventning om et tilsvarende større engagement.

Nogle har foreslået at give/sælge anparter, men i praksis er det bare for omstændigt, at skulle vurdere prisen på anparterne og vi har "mange" medarbejdere i korte perioder. Det kan derfor ligeledes være svært at udlode "årsbonus" - typisk er bonus afregnet pr. måned.

Er der nogle der har forslag til et system i stil med "medarbejderaktier", som er enkelt at udregne både for ledelse og medarbejdere - og samtidig en god "motivator" for alle parter

Fra Chlorakas
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 2169
Skrevet kl. 12:43
En lidt tilnærmet men god metode er, at udregne et overskud pr medarbejdertime:

Omsætning pr medarbejdertime - udgift pr medarbejdertime

Udgiftssiden udregner du så som samlet løn + pension + forsikringer + alle andre variable og faste udgifter. Dette dividerer du med antallet af løntimer (inkl sygdom) Lav denne udregning på basis af hele sidste år fx. Lad os sige, at du har en udgift på 300 kroner pr medarbejdertime.

Efter hver måned regner du ud hvor meget omsætning der er lavet samlet og dividerer det med de betalte medarbejdertimer den måned. I januar siger vi, at det var 400 kroner i omsætning pr medarbejder time.

Hvis du vil dele 10% af "overskudet" ud til medarbejderne er det dermed 10%*(400-300)=10kroner pr time

Medarbejderne får så i januar 10kroner gange deres løntimer i overskudsbonus. Eller måske giver du dem 10kroner pr time, som de faktisk har været på job (for at fremmødemotivere lidt)

Hilsen Anders 

Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum.  Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding. 

Fra Ringsted
Tilmeldt 25. Apr 06
Indlæg ialt: 383
Skrevet kl. 15:12
Hej Anders

Tak for dit input. Det system du nævner er faktisk det system vi anvender til vores "månedsbonus", så bruges allerede i mindre omfang i dag

Ser frem til at modtage flere gode "udregningsformer" og praktiske erfaringer

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)