Jeg har fundet en IT-mand til en 14 dages opgave. Han er pt. på dagpenge og er ikke momsregistreret. Hans timeløn bliver 125 kr.
Hvordan kan jeg betale ham for hans arbejde? Han kan ikke skrive mig en faktura, da han ikke er momsregistreret? Jeg kan ikke udbetale ham løn, da jeg ikke har ham ansat?
Kan han ikke få lov at tjene x antal kr. pr. uden momsregistrering? Og så evt. modregne det i a-kassen?
Tak for dit hurtige svar. Det var også min klare opfattelse, at det var muligt på den måde.
Han har blot fået følgende af vide ved SKAT i dag: "Jeg har lige talt med SKAT, som siger at jeg IKKE som privatperson kan udskrive en faktura. Hvis jeg har en registreret virksomhed, som ikke er momsregistreret, må jeg fakturere for max. kr. 50.000 om året".
Og så er jeg forvirret - og den stakkels mand vil bare gerne have orden i sagerne!
Tak for dit hurtige svar. Det var også min klare opfattelse, at det var muligt på den måde.
Det er skam måden at gøre det på. Spørgsmålet - og svaret er oppe og vende flere gange om ugen på Amino og systemet fungerer fint for alle.
Alle kan skrive en faktura. Spørgsmålet er alene om man skal lægge moms på fakturaen eller ej. Hvis din IT-mand kan se at han vil udskrive faktura på mere end 50.000 kr over en periode på 12 måneder skal der moms på en faktura. Hvis han IKKE er registreret er det uden moms.
Desværre sker det engang imellem at en medarbejder ved SKAT i stedet for at viderestille til en anden medarbejder giver et svar mod bedre vidende.
Der er ingen krav om registrering så længe han holder sig under 50.000 kr./12 måneder for ting der ellers vil være momspligtige. Er det ydelser der generelt er momsfritaget/lønsumspligtige er grænsen 80.000 kr.