Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan et vikarbureau nægter at betale befordringsgodtgørelse?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen;

Jeg arbejder som tolk, og jeg kører i min privat bil...

Indtil sidte år har jeg fået befordringsgodtgørelse (bfg, for kort) uden nogen problemer. Men nu siger min 'arbejdsgiver' at de vil selv tilbageholde bfg'en (3,67 kr. pr km.), og de vil heller betale mig for transport tiden, plus 2 kr for hver kørt km...

Kan det virkelig passe at en arbejdsgiver kan tilbageholde befordringsgodtgørelsen? Det er ikke deres bil jeg kører i, men min egen privat bil...

Håber nogen kan komme med en god forklaring... Jeg har søgt nettet, men der kom ikke noget klar. Jeg mener det må være mig der har ret til bfg'en da det er min bil der kør...

mvh

Fra Skanderborg
Tilmeldt 3. Dec 10
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 16:51

Hvis ikke der står i din kontrakt med dem at du har krav på bfg så har du ikke krav på det.....

Dog skal du huske at hvis du kører i din egen bil og din arbejdsgiver ikke betaler befordringsgodtgørelse så kan du trække befordring fra i skat. Også selvom du får timeløn under kørslen. De 2kr/km de vil give dig skal du så til gengæld svare skat af.

Umiddelbart lyder det som om din arbejdsgiver har lidt ondt i r.... over at det beløb de udbetaler til dig som skattefri kørselsgodtgørelse og derfor vil reducere dette ved at ændre det til 2,-/km + løn - men jeg tror ikke det bliver den store besparelse for dem, da de ikke kan udbetale det til sig selv i stedet da de jo ikke kører km.

prøv at lave et regnestykke for dem med forskellige eksempler på afstande f.eks inden for den sidste måned og beregn hvad det vil koste dem efter de gamle regler, og efter de nye. Det kunne jo være man kunne handle lidt om det - og objektivt set kan de jo være ligeglade med hvad DU får ud af det, de skal blot fokusere på hvad det koster DEM :)

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 23:08

Der må stå noget i kontrakten. Også om ændringer hvornår de skal oplyse om ændringer.

Men prøv og se hvad beregningen vil koste dig.

Men jeg ved fra tidligere job at arbejdsgiver fakturer til kunden 50% af time priser + km efter statens takster. Hvad får de af deres kunder. Det er nok mest offentlige kunder i arbejder for og der må det være muligt af finde noget på nettet om hvad de betaler. Og din arbejdsgiver skal jo ikke tjene på dine kilometer.

Men ang. km så skal du vide at det er et lån du giver til arbejdsgiver du vil aldrig kunne få dem af lønmodtagerens garanti fond. Hvor time priser er garanteret.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Tilmeldt 4. Jan 11
Skrevet kl. 12:31

Hej Morten... 

Tak for hjælpen... Jeg snakkede med en fra SKAT, men det ser ud til de heller ikke styr på det. De ved ikke en gang hvad forskellen mellem befordringsfradrag og befordringsgodtgørelse...

Man har ret til bf-G hvis man arbejde på et arbejdsplads mindre end 60 dage ad gangen... Og det er hvad jeg gør faktisk. Tilgengæld får man bf-F hvis man har et fast arbejdsplads...

Jeg skal snakke med SKAT igen, denne gang ansigt til ansigt, og finde af det. Der står ingen steder at en arbejdsgiver kan få bf-G udbetalt til dig selv.

Jeg skriver igen når jeg har snakket med SKAT. Det bliver enten i morgen eller næste uge...

mvh

Tilmeldt 4. Jan 11
Skrevet kl. 12:41

Hej Lykkebjer;

Jeg takker for dit input...

Der står ikke noget på kontrakten. Beregningen er meget simpelt:

Lad os sige jeg har kørt 100 km, og fik udbetalt a) bf-Godtgørelse  og b) bf-Fradrag

a)  Når jeg får bf-G, så skal jeg få 3,67 x 100 = 367 kr. netto.

b) Når jeg får bf-F, så skal jeg få 100 kr for en times køresel + 200 kr bf-F.

200 kr fradrag giver 80 kr.'s besparelse, og jeg skal betale 40 kr skat af det 100 kr. Det vil sige i det sidste ende vil jeg have kun 80 +60 = 140 kr...

Der er 367 - 140 = 237 kr. forskel...

Når jeg har kørt 10000 km om året, så er det 23700 kr... Det er mange penge synes jeg.

Jeg synes i øvrigt, staten vil ikke acceptere at betale bf-G til arbejdsgiveren, og samtidig giver mig fradrag... Staten vil bliver snydt på den måde...

Men jeg skal snakke med SKAT, og jeg skriver her hvad der vil komme ud af det...

Mvh

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)