Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

husleje fremleje

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Nov 08
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

hvis jeg gerne vil fremleje min lejlighed i 2 år, kan jeg så tillade mig at tage højere husleje hvis jeg lader min vaskemaskine/tørretumler stående i lejligheden som er lejet hos leasy og f.eks. hvis jeg lader være med at opsige mit bredbånd som også så er til glæde for den kommende lejer ?

mvh,

Mie

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 10:36

Hej Mie.

Ja som udgangspunkt kan du udmærket lægge udgiften til internet og vaskemaskine på lejen.

Er der tale om en ejerlejlighed eller leje lejlighed?

hvis leje lejlighed er der så tale om en privat udlejer eller almen nyttig bolig?

Det er afgørende for hvilke problem stillinger du kan komme ud for!

De bedste hilsener

Anders Mikkelsen

Nr1 Økonomikontoret

Tilmeldt 14. Nov 08
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 10:50

Hej Anders,

tak for svar. Det er en ejerlejlighed, skal man så lave en huslejekontrakt hvor der f.eks. står husleje 2500 kr. og så ekstra tillæg, eller er det bare at lave en samlet husleje og skrive hvad det indebærer..

Må jeg godt også tage f.eks. 100 kr. ekstra pr. måned hvis jeg lader min fladskærm stå og vedkommende kan bruge den ?

mvh,

Mie

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 11:41

Hej Mie.

Ja, du skal under alle omstændigheder lave en huslejekontrakt, og du skal sørge for at det er den nyeste udgave af en standardkontrakt, den kan du få hos dit lokale huslejenævn. Så risikerer du ikke at få den gjort ugyldig.

Med hensyn til betaling for fladskærm, ville jeg holde denne udenfor huslejen, og istedet lave en særskilt skriftlig aftale om at lejer indbetaler X kr. mdl. på din konto for leje af fladskærm.

Derimod kan vaskemaskine og internet sagtens være en del af huslejen, idet dette er normalt udstyr i en lejlighed, jeg ville dog udspecificere betalingerne i lejekontrakten, således at det klart fremgår hvad den reelle husleje udgør.

Du skal derudover sikre dig at det klart fremgår af lejekontrakten at lejemålet er tidsbegrænset til max. 2 år.

Der er tale om tidsbegrænset lejemål (ikke fremleje) i lejeretslig forstand, idet du jo ikke selv er lejer men derimod ejer og således udlejer.

Ved tidsbegrænsningens ophør skal du sikre dig at lejer fraflytter ellers overgår lejemålet til et normalt lejmål, og så gælder alene lejelovens regler vedr. opsigelse og det betyder for dig at næsten eneste lovlige opsigelses grund vil være at du selv skal bebo lejemålet. 

Hvis du f.eks. lader lejer blive boende og så efter 3 år vil sælge ejerlejligheden, kan du ikke opsige lejemålet med begrundelsen om at sælge. og du vil nu være nødsaget til at sælge ejerlejligheden med lejemålet, hvilket klart vil forringe prisen på din lejlighed.

Så derfor sikre dig at lejer fraflytter ved tidsbegrænsningens ophør, og lad tidsbegrænsningen max. være på 2 år, så kan det ikke gå helt galt.

de bedste hilsener

Anders Mikkelsen

Nr1 Økonomikontoret

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)