1) Jeg har ingen HTX, HH, HF eller lign. Og har derfor ikke modtaget decideret undervisning i virksomhedsdrift. Hvis man i korte træk skal forklare processen fra jeg skriver en faktura til jeg modtager pengene på en bank konti. Hvad skal jeg rapportere osv?
I grove træk :
Du modtager en ordre, du sender en ordrebekræftelse (husk at have alting på skrift), du udfører arbejdet, du sender en faktura (antal timer * timeløn + moms) (husk betalingsbetingelser - f.eks netto 8 dage, information om rykkergebyrer og morarenter).
Du bogfører din faktura som indtægt, og din debitorkonto. Ved momsperiodens afslutning laves momsregnskab og momsafregning.
Når kunden betaler, bogfører du hhv. bank og debitorkonto (husk at du skal angive moms selv om du ikke har modtaget pengene fra kunden endnu)
2) Jeg regner med at skulle oprette en bank konti, skal jeg blot oprette endnu en privat konto - eller skal det være et erhvervs konto (Det drejer sig om ca 100.000 - 200.000kr årligt fordelt på ~5 kunder). Er der en god "skabelon" for antallet og brug af bank konti til en solo virksomhed?
Du får lavet en foliokonto i din bank, som bliver koblet til dit SE-nummer og som bliver indberettet til skat som dit firmas NEM-konto. Antallet af kunder er uden betydning set i relation til din bankkonto.
3) Er der nogen gode foreslag til hvordan jeg vil kunne få mest ud af de penge min "virksomhed" kommer til at tjene? Kan det betale sig at lade det hele stå i virksomheden og spare op der (og så blot betale en fast løn til mig hver måned) eller vil jeg få det samme ud af det ved blot udbetale det til min privat konto hver gang jeg fakturere (gør jeg oftest månedligt, nogen gange sjældnere)?
Som udgangspunkt bliver du personligt beskattet af overskuddet. Alternativet er at vælge virksomhedsskatteordningen.
5) Hvis jeg laver en faktura på:
250kr * 100 timer = 25000kr, så vil de vel blot betale 25.000kr til mig - og så skal jeg sørge for at indberette det på min selvangivelse (i hvilken rubik?) og betale skat, korrekt? Kan jeg løbende indbetale skat, eller kan dette kun gøres i slutningen af året? Er der nogen fordel i at gøre det løbende/ slutningen af året?
Du vil få en udevidet selvangivelse, hvor du skal angive dine årsregnskabstal.
Du kan med fordel betale din anslåede skat før d. 31/12 da du så slipper for at skulle betale renter af dette beløb.
mvh
Jan