Kære aminoer, Jeg har et skattespørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe mig med. Hvis alt går vel, så vil mit lille firma formå et godt overskud for 2010 (Årslutning 1.6.2011) Det er skam dejligt, men der er jo bare det med den kære selskabsskat. :( Og vi udvikler os så meget, så vi gerne vil have så meget likviditet, som muligt. Spørgsmålet er så, om jeg kan overføre kapital i form af overskudet til opstart af et andet A/S, som skal fungere som et datterselskab med andre aktiviteter. I aktieloven skal man først betale skat af aktiegevinster ved realisering - gælder det samme ikke også i denne sammenhæng? Jeg opkøber jo i realiteten aktier i et andet selskab. Og det nye selskab må jo betegnes som et aktiv - og ikke være et overskud? Spørgsmålet er altså: Kan jeg undgå at betale skat af et overskud ved at oprette et datterselskab for overskudsbeløbet inden årsafslutning? På forhånd tak for svar. Og rigtig glædelig og godt nytår |
JesperMoeller:Spørgsmålet er altså: Kan jeg undgå at betale skat af et overskud ved at oprette et datterselskab for overskudsbeløbet inden årsafslutning?
At du opretter et datterselskab påvirker ikke dit driftsresultat, men alene balanceposterne. Så dit overskud for 2010 bliver ikke påvirket. Du omfordeler i stedet nogle kontanter til aktier....
/Henrik