Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Egenkapital primo - HJÆLP !!! ;(

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 6. Apr 10
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino'er

Håber en af jer kan hjælpe mig herinde.

Jeg er ved at afslutte mit 2010 regnskab i SummaSummarum. Og som jeg kan se har SummaSummarum kontonr 60500 for (egenkapital primo). Men jeg forstår ikke helt hvad egenkapital primo er?

Er det årets resultat 2009 - årets hævet + indskudt kontant i virksomhed = egenkapital primo?

Eller de beløb jeg allerede har stået i min kasse + bank (likvide beholdninger 2009)  som er min egenkapital primo?

Og hvordan bogføring jeg den i summasummarum?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:00

Hej.

Egenkapital primo er udtryk for +-2009 resultat+forskellen mellem aktiver/passiver

ultimo 2009.

Summa burde selv bogføre på konto 60500 ved afslutning for 2009.

MvH

Peter

Tilmeldt 6. Apr 10
Skrevet kl. 09:10

Hej Peter..

1000 tak for dit svar, og undskyld for mit sene svar. Har nemlig været syg og indlagt derfor jeg ikke kunne spørge videre indtil mit forrige spm.

Jeg har starte mit firma op i 2009, og årets regnskab for 2009 ved passiver i Summa summarum blev afregnet og ser således ud: årets resultat - hævet kontant i virksomheden + indskudt kontant i virksomheden = egenkapital. Er resultat for den egenkapital bliver min ultimo 2009?

Hvis det rigtige, så det på et negativ beløb - og hvordan bogføre jeg den videre til det ny regnskab år 2010? Skal jeg debitere den i kontonr 60500 men hvad med Afstemningskonto/modeposten?

På forhånd tak..

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:29

Hej.

Tyder på, at Summa har bogført automatisk, hvis jeg forstår du ret.

Du skal så intet gøre.

MvH

Peter

Tilmeldt 6. Apr 10
Skrevet kl. 09:59

Hej Peter

Ser ud til du ikke har modtaget min sidste spm? Jeg prøv det lige igen.
Jeg har nu fundet ud af hvad min egenkapital ultimo for 2009 er. Og er godt nok klart over egenkapital ultimo 2009 skal overføre til egenkapital primo 2010. Men problem er hvordan gør jeg det i summasummarum?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:20

Hej.

Jamen det burde Summa selv klare.....prøv at afslutte.

Hvis det ikke er korrekt sat op, brokker Summa sig.

MvH

Peter

Tilmeldt 6. Apr 10
Skrevet kl. 17:45

Hej Peter

Jeg har prøvet at indtaste de negativ beløb egenkapital ultimo 2009 inde i egenkapital primo 2010 (uden afstemningskonto) Men da jeg klik på bogføre acceptere summa ikke. ;(

Mvh Aku

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:12

Hej.

Jamen det er ikke automatisk afslutning så.

Negativ egenkapital skal stå i debetsiden, og tilsvarende må der være gældsposter i

kredit.

Debet/kredit skal jo balancere i sidste ende(Paretos lov).

MvH

Peter

Tilmeldt 6. Apr 10
Skrevet kl. 21:09

Hejsa..

Aha, dvs hvis jeg har en negativ beløb på feks 3000kr. Så skal de være i debet under kontonr 60500 i summa (uden afstemningskonto). Og kredit 3000kr under gældsposter (uden afstemningskonto)? Men hvilket kontonr har summa som gældsposter? Jeg har allerede oprettet en privatgæld kontonr 63001 i summa - kan det bruges? Men hvis jeg tager den i brug så bliver min gæld større end jeg har lånt ind.

Tilmeldt 6. Apr 10
Skrevet kl. 21:16

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)