Hej Jeg har tænkt mig at lave en hjemmeside hvor folk kan finde og downloade fodboldlogoer. Denne idé fik jeg, da jeg selv tit har haft svært ved at finde dem. Men hvad er reglerne helt præcist? Folk skal kunne downloade logoerne så de kan bruge dem til ikke-kommercielle ting. Der findes andre sider der tilbyder dette. Der skal man tilkendegive at man ikke vil bruge logoerne til kommercielt brug og at man skal have rettighederne fra dem der ejer det. - Er det ok at lave en sådan side, hvis man bare skriver dette til brugerne? Håber I kan hjælpe |
God eftermiddag Dennis,
Som udgangspunkt må du gerne vise andres logo etc. så lang tid det er OK med rettighedshaveren... Det er kun rettighedshaveren der kan give tilladelse til at deres logo bliver bruge... til kommercielt brug, hvis det er til oplysning eller i forbindelse med formidling af non kommercielt indhold.
Det er nok de færreste rettighedshavere vil have et problem med, at man viser deres logo, så lang tid dette er identisk med det originale logo og man ikke tjener direkte penge på det.
Derfor er der mange rettighedshavere der intet har imod at deres logo bliver brugt af fans, aviser og formidling generelt - hvorfor du kan finde sider der har en masse logo´er liggende, og som dækker deres numse af med, at sige at man skal LOVE at man ikke bruge det til kommercielt brug.
Forestiller vi os, at din side kun er til hobbybrug og at du ingen direkte inkomst har ifm. siden har jeg meget meget svært ved at forestille mig at AGF, FCK eller OB vil løfte en lillefinger for at forhindre dig i at lægge deres logo på en hjemmeside, så længe det er de korrekte logo´er og du ingen direkte indkomst har på det.
Det med at dem der henter dem skal love at de ikke bruger det til kommercielt brug, er lidt til grin, du kan naturligvis aldrig blive ansvarlig for hvad andre gør med det materiale du lovligt lægger på nettet.
Du har som udgangpunkt intet at frygte så længe rettighedshaver ikke føler sig krænkret.
Al det gode til dig og godt nytår
Tony