Jeg går og undre mig lidt. Flere, og i sær en online auktion har nogle - efter min mening - meget høje vuderinger på de vare de har til salg. F.eks. er det tit nyproducerede vare, som har en høj vudering. Selvom slutbudet på en vare måske kun ender på 20% af vuderingen, så er det ikke usædvanligt at et parti magen til kommer på auktion, igen med den alt for høje vudering (altså på over 500% af den senest opnåede slutbud). Det er ikke et engangstilfælde, men sker igen og igen.
Er der nogle regler / lovgivning på området omkring hvordan auktionshuse bør vudere vare? Specilet når de samme vare kommer på auktion igen og igen. Det virker mere som om de har sat en urealistisk høj vudering på stort set alle deres auktioner med nyproducerede vare.
Jeg kender ikke svaret, men har selv tænkt den tanke. For selvom varerne godt nok er nye, så er det absolut ikke retvisende at angive den normale købspris. Siden hvornår er varer på en auktion blevet købt tæt på ny-prisen!
Det går igen på samtlige af disse sider, så jeg tror ikke det er forbudt så længe prisen bare ikke overstiger ny-prisen. Det håber jeg i hvert fald for dem.
Det auktionshus, som jeg formoder du omtaler, skriver jo også tydeligt flere steder på hjemmesiden, at vurderingen på nyproducerede varer altid svarer til den forventede udsalgspris via de almindelige salgskanaler.
Dvs. vurderingen på et nyproduceret køkken, som er på auktion, vil være standard udsalgsprisen i køkkenforretningen. Men vi ved jo godt, at man nemt kan prutte om prisen på et køkken i en køkkenforretning, og at den reelle salgspris på et auktionssite for et demo-køkken uden mulighed for modificeringer formentlig kommer til at være en del lavere Moralen kan man selvfølgelig diskutere, men jeg synes nu ikke det er så utydeligt hvordan vurderingerne er lavet på deres site.