Der er naturligevis forskelige niveuaer af det med at være investor. Men det er i bund og grund hvad det går ud på.
Så man skal heller ikke konplicerer tingene mere end højst nødvendigt.
Og det syntes jeg da er en god forretning. Så bliver æggekagen lidt større.
Afhængig af hvad du har tænkt dig at investere i, er jeg bange for at æggekagen slet ikke kan blive til noget hvis du simplificerer det for meget.
Hvis du vil invistere i et firma, der har brug for kapital for at overleve, er der to (og også flere) måder at gøre det på:
Den simple:
Værsgo, her er nogle penge du kan drive virksomheden videre med. Jeg skal have 150 % tilbage.
Den lidt mere avancerede:
Undersøge hvorfor går det dårligt for virksomheden? Er der basis for at drive den videre? Og hvis der er, skal det så være i uændret form? Er det overhovedet realistisk at man får sine penge igen? osv. osv.
Der er jo en grund til at det ikke går så godt lige nu, og der er det ikke nødvendigvis sikkert at det bare kan løses med en økonomisk indsprøjtning. Der risikerer man bare at det meget hurtigt også er investors penge der er forsvundet.
Det kan godt være at den simple måde er den letteste, men det vil også være den der mindst sandsynligt bliver en succes.
Hvis det er en virksomhedsopstart du vil investere i, er processen som udgangspunkt den samme.
Men hvis det er aktier vi taler om, så kan du selvfølgelig bare gå ud og købe dem du synes bedst om, og håbe på det bedste .o)