Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Løn selvstændig, forstår det ikke helt!!!

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Jun 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 19:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle aminoer

 

Vi har startet et I/S og har udbetalt løn her i December for første gang. Jeg har oplyst det lønsystem som vi bruger, at min makker har tjent 25000. De står for ATP, indbetaling af SKAT osv.

Nu læse jeg at man ikke må udbetale løn som selvstændig, men kun må tage af virksomhedens overskud. Jeg er sgu lidt rundforviret.

 

Er der en venlig sjæl der gider forklare hvordan det hele hænger sammen og hvordan den normale procedure er for selvstædnige når de skal trække penge ud af firmaet i form af løn.

 

På forhånd tak

 

God jul

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Holstebro
Tilmeldt 10. Oct 07
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Som du selv skriver. Er virksomhedens overskud. ejerens løn. Så hvis virksomheden ikke har et overskud. Kan man sådan set heller ikke få nogen løn.

Umiddelbart vil jeg ikke mene i behøver et lønsystem til, at udbetale lønnen. Hvis i begge er ejere. Kun hvis din makker er ansat, så skal i indbetale A-skat osv. af dennes løn løbende.

Du/i kan forskudsregistrere jeres ca. B-indkomst hos skat og betale skatten i rater. "10 om året"  samt AM-bidrag.

Så laver man en hævning til ejer"eller hvad man nu vil kalde det" i virksomhedens regnskab. Og hæver beløbet i virksomheden.

Så må man jo så bare håbe, at man når at tjene det overskud i løbet af året. :)

Men pas på, at B-skat og AM bidrags registrerering hos skat passer nogenlunde med det du/i hæver.

Tilmeldt 19. Jun 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Lad os sige vi ved årets udgang har et overskud på 100.000. Så betaler vi virksomhedsskatten på 30% af beløbet. Så er vi nede på 70.000 og kan trække 35000 ud til hver, som vi så skal betale personlig SKAT af?

Fra Holstebro
Tilmeldt 10. Oct 07
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er noget i den retning ja.

I skal dog ikke betale skat 2 gange.

Jeg vil mene i trækker 50.000 ud hver. Og af det skal i så betale skat.  

Men tag fat i en revisoer. Han ved alt om  det der. Der er noget skatteteknisk som jeg ikke er helt inde i.

Kunne også være der er en revisor her på forumet der  kunne sprede lidt lys ud. :=)

Kan ske de  har juleferie.

Held og lykke med det.

/Madsen

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Luka M:

Lad os sige vi ved årets udgang har et overskud på 100.000. Så betaler vi virksomhedsskatten på 30% af beløbet. Så er vi nede på 70.000 og kan trække 35000 ud til hver, som vi så skal betale personlig SKAT af?

Sådan hænger det ikke helt sammen for et I/S. Hvis I ved årets udgang har et overskud på 100.000 kr. fordeles dette mellem jer som aftalt i interessentskabskontrakten. Eksempelvis hvis I skal dele overskuddet lige bliver 50.000 kr overført til beskatning hos hver af jer. Beløbet skrives på hver jeres selvangivelse.

/Henrik

Tilmeldt 19. Jun 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor meget af de 50.000 til hver skal der betales SKAT af.?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Luka M:

Hvor meget af de 50.000 til hver skal der betales SKAT af.?

Det afhænger af jeres individuelle skatteforhold. Eksempelvis hvad I ellers har af indkomst, fradrag mv.

/Henrik

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)