Hej Aminoer. Jeg har en problemstilling som jeg håber at i kan hjælpe mig med at udrede. En af mine venner og jeg har for nylig oprettet et firma med henblik på at importere nogle varer fra England. Alt det kontraktmæssige mellem os og vores leverandør er faldet på plads og vi ligger nu inde med en eneforhandleraftale (I danmark) på produkter som udbydes af vores leverandør. Da vi som tidligere nævnt er nyopstartet og mangler erfaring på området vil jeg gerne høre jer, om i har erfaringer med at større kæder springer distributør leddet over, selvom at der eksisterer en eneforhandleraftale mellem leverandør og distributør? Det er nemlig her at et potentielt problem kan opstå, for hvis vores leverandør vælger at sælge "uden om os" - altså til en af vores kunder, så har vi jo ret til erstatning fra vores leverandør. Sagsomkostninger vil i dette tilfælde være enormt høje, da erstatningskravet skal gøres gældende i en engelsk domstol. Altså sidder vi lidt i klemme for at komme fast, da vi ikke har midlerne til at håndhæve et eventuelt brud på vores ret som eneforhandler. Jeg ser dog en eventuel løsning på dette, da det kan undgås ved at på potentielle kunder til at underskrive en "confidentiality agreement" hvilket gør at vi kan rejse erstatningskrav mod danske potentielle kunder såfremt at denne brydes. Dog mener jeg at det virker hæmmende (måske endda uproffessionelt) hvis man til et salgsmøde med en større koncern slæber en sådan kontrakt med og beder dem underskrive. Men vi som sagt mangler erfaring på dette område er det svært for os at vurdere. For at opsumere: Har i erfaringer eller kendskab til at leverandører/potentielle kunder springer et distributør led over selvom at distributøren er eneforhandler? Og hvordan kan man gardere sig mod dette? Jeg kan virkelig godt bruge noget feedback på dette. Håber at i kan hjælpe. Mvh. FaCo |
Oftest er der indsat en klausul om, at det er muligt og tilladeligt at forbrugere kan handle direkte med forhandleren udenom distributøren på distributøren territorium under visse underlagte forpligtelser.
Typisk vil/skal forhandleren afregne en nærmere bestemt pris med jer, da I har en eneforhandlerkontrakt hvor I opererer på et fastsat bestemt område (et land, landsdele, mv.)
Har I nærlæst kontrakten - hvem har konciperet kontrakten - og har I selv deltaget i forhandlingen heraf?