Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Drupal CMS vs WordPress. Hvad er forskellen? Fordele/Ulemper..

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra 8000 Århus C
Tilmeldt 5. Jun 08
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 13:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal have lavet min hjemmeside om, og er i den forbindelse blevet gjort opmærksom på Drupal CMS, som jeg slet ikke kender. Er der mon nogen her der kan fortælle mere, eller har egne erfaringer? Har egentlig tænkt at den skulle laves i WP.

Den skal være nem at redigere i, god mulighed for SEO-optimering mm.

Glædelig Jul

:-)Nannna

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3533
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 13:54

Det kommer an på så mange ting hvad du skal vælge. Drupal har nogle SEO moduler, men de er meget forvirende, og giver urigtige oplysninger, så man skal vide noget om SEO før man bruger dem, da man ikke skal følge de anvisninger der står i de moduler.

WP er også en fin løsning, men heller ikke helt optimal, i hvert fald ikke hvis det stod til mine krav.

Så i grunden handler det om hvilke krav du selv har, og hvilke krav du bør have, når man fx snakker SEO.

MVH Kim

Kim Tetzlaff

🚀 Hastighedsekspert ⚙️WordPress hjemmesider 🎯SEO
Siden 1995 - hjemmeside Udvikling og teknisk optimering af hjemmesider
👉 Mere om mig

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 14:03

Drupal bruges typisk af større virksomheder, mens Wordpress bruges af private og mindre virksomheder.

Så umiddelbart ville jeg råde, dig til at holde fast i WordPress, medmindre der er en konkret feature som Drupal kan hvor WordPress i kan være med.

Med CMS'er som med tøj, gælder det at selvom man sagtens kan være i større størrelser, så er det oftest bedre, at købe tøj der passer ens størrelse :-)

Skulle du havde lyst til springe programmøren over! kan du kigge på vores CloudSprout CMS, se f.eks. hvad andre har bygget på det her: http://www.cloudsprout.dk/Eksempler/Referencer.html

Vi er forskelligt fra de andre systemer, fordi man ikke skal kode for at lave websites i CloudSprout.

Tilmeldt 28. Dec 08
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 01:29

Lundsby:

Drupal bruges typisk af større virksomheder, mens Wordpress bruges af private og mindre virksomheder.

Så umiddelbart ville jeg råde, dig til at holde fast i WordPress, medmindre der er en konkret feature som Drupal kan hvor WordPress i kan være med.

Med CMS'er som med tøj, gælder det at selvom man sagtens kan være i større størrelser, så er det oftest bedre, at købe tøj der passer ens størrelse :-)

Skulle du havde lyst til springe programmøren over! kan du kigge på vores CloudSprout CMS, se f.eks. hvad andre har bygget på det her: http://www.cloudsprout.dk/Eksempler/Referencer.html

Vi er forskelligt fra de andre systemer, fordi man ikke skal kode for at lave websites i CloudSprout.

Hvor i ligger din begrundelse for at Drupal er til store sider, og WP er til små?

Det er rigtigt at mange af de store hjemmesider som Det Hvide Hus, Berlingske Media, AOK, Ubuntu osv. men det er jo nok nærmere fordi de godt ved at WP kan være mere besværlige at konfigurere efter egne krav o. lign.

Som det tydeligvis fremgår, så er jeg Drupal tilhænger og synes dette CMS er meget overset på Amino og blandt iværksættere i Danmark. Dette skyldes nok de flere konfigurationsmuligheder i Drupal gør indlæringskurven stejlere (for back-end, ikke for brugerne nødvendigvis).

Mange har/tror ikke at de har brug for de funktioner som Drupal tilbyder, og vælger derfor det mere simple WP. Det er min fornemmelse.

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 11:50

Hej Nanna

Var på udkik for 4 år siden efter et system til en prisdatabase og faldt over Drupal, WP, Jumla og Typo3.

Prøvede Jumla da en gammel medarbejder anbefalede det med det kunne jeg ikke finde ud af.

WP synes jeg ikke lige om. Kan ikke huske hvorfor.

Typo3 er bare ikke mig da jeg ikke er nørd.

Prøvede Drupal og det spillede bare og i løbet af en dag havde jeg min side op ikke lige en prisdatabase for det var et UK modul lig engodsag.dk og det var ikke lige det som jeg havde behov for.

Jeg har en del sider kørende i Drupal og synes at det er et godt system og nogle godt community.

Et af de gode ting ved Drupal er at de holder hårdt på at man ikke piller i grundsystemet dette gør at meget få moduler (ekstra funktioner) ikke konflikter med andre moduler. Der er nogle som gør men så har modul udvikleren også skrevet det i modul beskrivelsen af det ikke arbejder samme med disse systemer. Men jeg har ikke haft brug for et modul som konfligter med andre moduler endnu. Jeg havde tidligere en side i Oscommerce og da der skulle laves en ny med en masse ekstra funktioner ende min medarbejder og løbe surt i det fordi de forskellige ekstra funktioner ødelade det for andre funktioner.

Der er 3 ting du skal have med hvis du skal lave en drupal site.

CCK - Viewe og Path så er du godt kørende.

Som en anden skrev at Drupal er til store site og WP til små det er bare ikke rigtigt. WP er også til store site. Grunden til at Drupal ikke køre på så mange små site i DK er at bredten ikke har fundet ud af hvor genial drupal er.

Men om du vælger det ene system eller det andet så er det opdateringer af sitet som skaber trafik. Statiske sider bliver aldrig populærer.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 13:02
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Sung:

Hvor i ligger din begrundelse for at Drupal er til store sider, og WP er til små?

Når man designer og udvikler et system, skal der træffes en uoverskuelig mængde valg, tradeoffs hvor man skal vælge det ene frem for det andet, man kan ikke få begge dele. Oftest er valget imellem at gøre tingene simple eller gøre dem kraftfulde.

Derfor starter man typisk med, at vælge en målgruppe for sit system, når der så skal vælges spørger man sig selv hvad målgruppen ville foretrække.

Wordpress' målgruppe er private til småvirksomheder, mens Drupal har valgt større virksomheder.

Jeg synes overhovedet ikke Drupal, er overset på Amino. Det virker til at mindre systemer som f.eks. Wordpress kan klare de krav de fleste iværksætterer har, så det ville være synd at bruge et større system, der typsik vil koste flere penge og mere tid.

Men efter min mening er CMS på Amino og generelt i SMV-markedet helt galt afmarcheret! Det er på en eller anden måde, kommet til at handle om teknik, platforme etc., men hvis man ser på en typisk hjemmeside for en SMV så er det næsten udelukkende kommunikation, der afgøre om siden er succes-fuld ud fra et forretningsperspektiv.

Langt de fleste af webside sælgerne, i dette marked aner ingenting om kommunikation.

Jeg har lavet et interview om den problematik m.m. her: http://www.builder.dk/post/cloudsprout.aspx

Hvis man vil havde en god hjemmeside, skal man hyrer en tekst forfatter istedet for en programmør. Web bør handle om indhold og ikke systemer til at håndtere indhold som det gør idag.

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 14:10
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Sung:

Som det tydeligvis fremgår, så er jeg Drupal tilhænger og synes dette CMS er meget overset på Amino og blandt iværksættere i Danmark. Dette skyldes nok de flere konfigurationsmuligheder i Drupal gør indlæringskurven stejlere (for back-end, ikke for brugerne nødvendigvis).

Mange har/tror ikke at de har brug for de funktioner som Drupal tilbyder, og vælger derfor det mere simple WP. Det er min fornemmelse.

Hey

Drupal har rigtig mange muligheder ja, men nu har jeg i nogle år set en del på drupalløsninger, og det der er fælles for stort set alle drupalløsningerne er at der er så mange ulogiske ting i dem, man kan kalde det deres måde at gøre tingene på. Yderligere ser jeg i alle de løsninger jeg har kigget på at der er fejl ikke kun i modulerne men også i drupal.

Og når det så kommer til modulerne skal man passe på med at bruge dem og ikke mindst følge de ting som fx står når vi snakker SEO moduler, for deres anvisninger er direkte forkerte.

Fælles for både WP og Drupal er at der tit sker uventede fejl, og at ting ikke lige gør som (opsætteren/webdesigneren) gerne vil have. Jeg har endda også oplevet nogle gange nu, at for at lave en rimelig simpel funktion i Drupal, ja så skal man programmerer mere end 4 gange så meget som hvis det fx var i mit hjemmeside system (selvfølgelig hvis ikke der er et modul til det, hvilket jeg har oplevet mange gange), hvilket jo givet vis også betyder at funktioner kommer til at koste mere at få lavet.

Jeg siger ikke at der kun er dårlige ting ved begge systemer, der er selvfølgelig en helt del som er godt, men der er også en helt del som kunne blive meget meget bedre.

Ja det var lige mit syn på Drupal og WP, nok mest Drupal.

Kim Tetzlaff

👉 Mere om mig

Tilmeldt 28. Dec 08
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 14:30

Lundsby:

Sung:

Hvis man vil havde en god hjemmeside, skal man hyrer en tekst forfatter istedet for en programmør. Web bør handle om indhold og ikke systemer til at håndtere indhold som det gør idag.

Fuldstændig enig! Meget nu om dage går op i teknik fremfor kommunikation. Lige meget hvilket CMS system man vælger er det jo trods alt samme HTML koder som kommer ud af det.

De hypoteser omkring Drupal = store hjemmesider, WP = til små - hvad bygger du den på? Var mere det jeg efterspurgte.

Fordi WP muligvis mangler nogle funktioner i forhold til Drupal betyder jo ikke at det er bedre egnet til mindre hjemmesider. Det er sådan jeg læser det du skriver?

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 14:42

Dem der har lavet Drupal, har lavet det målrettet store virksomheder (enterprise-segmentet).

Dem der har lavet Wordpress, har lavet det målrettet private til små virksomheder.

Jeg ved ikke hvordan jeg kan skrive det tydeligere! Det er lidt som med biler, der er sportsvogne og der er varervogne, den ene er fantatisk når strandvejen skal cruises og den ander er fantatisk når der skal hentes møbler hos IKEA.

Det går også fint i tråd, med det du selv skriver med stejlere indlæringskurv, flere konfig-muligheder etc.

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 14:48

Lundsby:

Men efter min mening er CMS på Amino og generelt i SMV-markedet helt galt afmarcheret! Det er på en eller anden måde, kommet til at handle om teknik, platforme etc., men hvis man ser på en typisk hjemmeside for en SMV så er det næsten udelukkende kommunikation, der afgøre om siden er succes-fuld ud fra et forretningsperspektiv.

Langt de fleste af webside sælgerne, i dette marked aner ingenting om kommunikation.

Jeg har lavet et interview om den problematik m.m. her: http://www.builder.dk/post/cloudsprout.aspx

Efter min mening burde teknik have været en del af diskutionen for mange år siden. For det er en meget vigtig del af det at have en hjemmeside. Er en hjemmeside ikke teknisk i orden, risikerer man fx dårligere placeringer på søgemaskinerne, og så er der alligevel ikke nogen som får læst det din tekstforfatter skriver Wink.

Jeg har set masser af eksempler, samt selv testet en del lige på det område hvad angår teknisk dårlige løsninger og teknisk gode løsninger i forhold til SEO. Og resultatet har været ens hver gang. Teknisk gode løsninger ranker bedre end teknisk dårlige løsninger. HTML er ikke bare HTML.

Kommunikation er en meget vigtig del, men derfra til at sige at man burde skifte programmøren ud med en tekstforfatter den er lidt ude i hampen :) Mine tests viser nemlig gang på gang at en hjemmeside med en god tekst er rigtig god, men at den bliver endnu bedre hvis den er teknisk i orden.

MVH Kim

Kim Tetzlaff

👉 Mere om mig

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)