Det er 2 vidt forskellige systemer og istedet for at fokusere på systemet, så fokuser på de ting som DU gerne vil have det skal kunne.
De ting du har valgt her er tit standard (dog skal du nok have en række SEO moduler). En anden ting (nu har jeg set at diskussionen tit kører på PHP baserede systemer) er at Umbraco (www.umbraco.org) faktisk er et rimelig godt system selvom det kører på Windows. Fordelen ved det er at det kan nemt udvides rigtigt meget uden at man faktisk skal have en programmør med på banen (det vil være en fordel at have ham med). Det er rigtigt nemt at redigere i og der er ikke 123.456.789 forskellige opsætningsmuligheder som der nok findes i andre systemer. Det er også webdesigner venligt fordi han ikke skal tænke på hvilket system du bruger. Selv brugte jeg 3 uger på at bygge et artikel-site op fra bunden komplet med brugerlogin, kommentarer til artikler, forum m.m. og det er uden at jeg havde fat i databasen bag systemet én gang. Så kom med en liste over dine krav, så kan vi sætte systemerne op imod dem og se hvilket af dem der klarer sig bedst. |
Teknik er diskussion idag, folk køber ikke websites, de køber Content Manament Systemer.
De spørger ikke hvilken strategi de skal vælge for at være intressante for deres kunder, de spørger hvilken teknisk platform de skal vælge! Det er helt fuldstændigt galt!
Det netop fordi folk, hiver det store grumme seo-spøgelse op af hatten og siger, det kan være at der er tekniske detaljer, der gør at man ryger længere ned i søgemaskinerne.
Men det er noget sludder, det er som at sige til en bil-ejer som ikke har nogen hjul på, at hvis ikke han køber en spoiler, så kan han risikerer dårligere vej-greb.
Når ikke indholdet på et site spiller maks. så er ALT galt! og resten af problemerne bliver fantatisk irrelevant.
Nu har jeg efterhånden i 7-8 år, boet sammen med en 100+ kommunikations folk, så jeg har en ide om hvor meget viden der eksisterer indenfor området og hvad der kan lade sig gøre. Jeg må indrømme at jeg synes CMS branchen har fejlet big-time! De fleste SMV sider er i en miserabel tilstand indholdsmæssigt!
Så jo, jeg mener oprigtigt det er bedre at hyre en tekstforfatter end en programmør, når man skal havde lavet sites.
Faktisk har jeg på den lidt længere bane, svært ved at se hvad man skal bruge en programmør til, på langt de fleste CMS projekter for små og mellemstore virksomheder.
Det arbejde de udføre idag, minder meget om det arbejde typografer udførte før DTP, det kan erstattes uden at blive savnet :-)