Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

opstart af egen virksomhed-Kundeklausul

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 29. Jan 07
Indlæg ialt: 46
Fra  iPos // Detailkompagniet // iConomy Skrevet kl. 13:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er den situation at jeg gerne vil opstarte egen virksomhed indefor samme branche som jeg idag er fuldtids-ansat indenfor.

Jeg har i den forbindelse en kundeklausul som gør det problematisk at flytte mine nuværende kunder med over i det nye firma.

Da kunderne meget gerne vil handle med mig i det nye firma, vil jeg høre om der noget som kan henvise til eller hjælpe med at finde "huller" i min nuværende kundeklausul som gør at mine nuværende kunder kan handle med med i det nye selskab.

Jeg er medlem af en A-kasse, men ingen fagforening, og start & vækst har ingen der kan hjælpe med den slags..

Nogen der kender en god jurist eller andet?

VH

Sorensa

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 14:53
Jeg kan desværre ikke komme med en konkret henvisning, men de større advokatfirmaer har ganske givet nogle advokater med speciale i arbejdsret.

Dog ville jeg ikke være for optimistisk, hvis jeg var dig. Jeg ved ikke helt, hvad det er for nogle "huller i kontrakten", du forventer at finde. I dag har du jo ret beset ikke noget der hedder "mine kunder". Du har din arbejdsgivers kunder, og denne har - klogt nok, viser det sig nu - sørget for at du ikke udnytter hans salgsarbejde og markedsføringskroner til gratis at føre dem med over i dit eget firma. En efter min mening helt reel klausul, som du jo også selv har skrevet under på.

Dit håb kan ligge i, at klausulen er for vidtgående og evt. af en domstol kan erklæres ugyldig med udgangspunkt i aftalelovens regler om konkurrenceklausulers (u)gyldighed.
Fra Århus
Tilmeldt 29. Jan 07
Fra  iPos // Detailkompagniet // iConomy Skrevet kl. 16:16
Hej Mathias

Ja altså den er jo lavet af en årsag:-) men min holdning er, at kunderne ikke kan "bindes" til noget som helst, en virksomhed har en kunde til "låns" så længe kunden får dækket behov for service og ydelser, eller kunden finder et produkt/ydelse der er bedre end det de får tilbudt pt.

De kunder jeg har i min nuværende virksomhed, udtaler jo, at det der gør forskellen for dem er min person og service ( virksomhedens produkt, er et 100% standard produkt og kan købes flere 100 steder) Så min person er eneste tillægsydelse der bliver tilføjet boxproduktet, endvidere er alle kunder opstartet af mig, og har derfor ikke handlet med andre end mig.

Jeg mener bare, det kan da ikke passe at hvis jeg f.eks starter en virksomhed med 3 partnere, og en af mine gamle kunder ringer til virksomheden og vil handle med en af mine kollegaer, at vi så må fortælle kunden...desværre vi må ikke handle med dig?

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 16:57
Tjek selv om din klausul opfylder betingelserne i funktionærlovens § 18a eller § 18b, bl.a. at du modtager vederlag for at påtage dig klausulen - gør den ikke det, har den ingen værdi, og intet hindrer dig i at basere din nye virksomhed på det netværk du har - du må selvfølgelig ikke hugge en kundedatatbase.
Fra Århus
Tilmeldt 29. Jan 07
Fra  iPos // Detailkompagniet // iConomy Skrevet kl. 17:47
Hej Jacob

Tak for dit svar..meget af ordlyden fra funktionærlovens § 18a er tilstede i min kundeklausul. Men delen omkring vedlag for min "forpligtelse" er helt uden værdi for mig, som jeg ser det. hvis jeg tjener kr. 35.000 om mdr. idag, skal jeg have 50% i vederlag, dvs. kr. 17.500,- det samme beløb skal trækkes fra min løn i det nye selskab, dvs. jeg vil jo ende på et blankt 0,- i vederlag?

Det skal måske lige tilføjes at min nuværende virksomhed omsætter for 400 mill. om året og jeg påtænker at flytte kunder for 5-6 mill.

Det der kunne være intressant at vide, var f.eks om jeg kunne komme udenom kontrakten ved at f.eks.

1) Udnævne mig selv til direktør ( uden kundekontakt) i det nye selskab også lade kontakten til kunderne gå gennem mine ansatte? ( men der står også ordret "formidling" nævnt i min klausul)

2) sige op 3 mdr. før start af det nye selskab og tage arbejde hos et andet selskab for kr. 5000,- om mdr. og håbe på mit nuværende firma vil ophæve kontrakten pga. den nu koster dem x antal kr. at opretholde.

3) Tag chancen og overføre min 10 bedste kunder til den nye virksomhed, i håb om at det vil være umuligt for min nuværende virksomhed at bevise at jeg handler med kunderne ( jeg har stor forståelse hos kunderne, og er ret sikker på de ikke vil gå ind i en retsag vedr. hvor de ligger deres indkøb) 

4) hvor godt skal min nuværende virksomhed kunne dokumentere at jeg sælger til mine gamle kunder, før de kan kan sende evt. økonomisk krav til mig for brud på kontrakt)

Ja ved det bliver lidt omfattende, men håber nogen evt. har kendskab til dette på baggrund af egne erfaringer ,eller som Jacob arbejder indenfor feltet:-)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)