Jeg er, sammen med en kammerat, igang med at starte et tøjmærke. Vi har allerede produceret første kollektion, men der er dog nogle ting jeg gerne vil have på plads.
Mit spørgsmål er:
Hvad er lovgivningen omkring brug af et billede på en t-shirt som jeg vil sælge? Er det ligegyldigt hvis jeg redigere i billedet, eller hvordan hænger loven sammen på det punkt?
Det kommer an på hvilket billede, du bruger. Jeg går ikke udfra, at I selv har taget billederne.
Hvis I bruger andres billeder skal I have tilladelse. Har I fået det, skal I sikre jer, at I også har tilladelse til at bearbejde billederne. En bearbejdelse af et billede kræver som udgangspunkt, at I har rettighederne til det oprindelige billede.
Hvis du giver lidt mere info kan jeg komme det lidt nærmere.
Tak for det hurtige svar! Det var mere i teorien. Lad os sige at jeg fandt et billede som eksempelvis: http://scrapetv.com/News/News%20Pages/Health/Images/old-peoples-faces.jpg
Hvad skal der så gøres før jeg kan bruge det til det formål jeg vil?
Du skal kontakte indehaverne af ophavsretten til billederne. Normalt fotografen eller den, som fotografen har overdraget rettighederne til.
Derudover skal du faktisk også have tilladelse fra de to personer, hvis ansigter er afbilledet (hvis det er rigtige personer på dit billede, det kan jeg ikke afgøre).
Ofte har de personer givet samtykke til indehaveren af ophavsretten, sådan så indehaveren kan licensiere billederne videre uden hver gang at skulle indhente samtykke fra personerne.
Der har for nylig været en sag i Sverige, hvor en græsk mand sagsøgte en svensk producent af tyrkisk yoghurt for at bruge et billede af ham uden hans tilladelse.