Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Iværksætternes egen bank?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Værløse
Tilmeldt 6. Apr 06
Indlæg ialt: 79
Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor går man hen som iværksætter med en god idé?

De traditionelle kilder til finansiering af den tidlige fase i en virksomheds liv er væk. De er rykket op i fødekæden, og investerer nu først, når der er et færdigt produkt, og de første kunder. Og resten har iværksætterskatten skræmt væk. Bankerne finansierer ikke udvikling, men kun (sund) drift.

Ejerlederne har fundet løsningen; De har oprettet deres egen bank, hvor medlemmerne kan investere deres penge i andre SME-virksomheder, til gavn for dem selv, og hele samfundet.

Hos Curtana har vi tænkt samme tanke, og vi vil straks i det nye år fremlægge vore planer for, hvordan vi forestiller os en tilsvarende løsning for vore medlemmer.

Læs mere og deltag i debatten på http://curtana.dk.

Fra Skagen
Tilmeldt 3. Dec 06
Indlæg ialt: 358
Skrevet kl. 15:12

Hej

Hvordan skal dette så forregå. Nu har jeg været i en del banker med forretningsplaner, driftsbudgetter og det hele og de synes det er en fremragende ide, men jeg har ikke nogle aktiver i min privat husholdning, så jeg kan ikke stille garanti...

Hvordan vil de I denne bank se på dette ??

Der vil jo være flere tusinde som henvender sig hvis man ikke skal stille garanti...

Mvh Kim Andersen

Tilmeldt 7. Sep 09
Indlæg ialt: 166
Skrevet kl. 15:37
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

kim andersen:

Der vil jo være flere tusinde som henvender sig hvis man ikke skal stille garanti...

Ja, det er vist kun kunder, der får nej i den traditionelle bank, der vil forsøge sig i denne 'Iværksætter-bank" - Dvs. at de mest risikobetonede iværksættere vil søge mod denne bank, imens de sunde (eller lav-risiko) bliver i de traditionelle banker. Det vil derfor være uundgåeligt, at låneomkostningerne vil være markant højere i iværksætter-banken eller i den traditionelle bank

Elbutik - Salg af Fuga Stikkontakter m.v.

Fra Skagen
Tilmeldt 3. Dec 06
Skrevet kl. 15:42

Men hvis man ikke kan stille garanti for pengene og de derved ikke kan få dem igen, så vil der jo være mange som tager det med, at man skal betale lidt flere renter..

Det lyder jo utroligt, hvis du kan låne penge uden at stille garanti ( altså ikke betale dem tilbage igen), men selvfølgelig er de nok med i baggrunden af virksomheden for at sikre sig, at alle aftaler bliver overholdt...

Men det lyder da spændende..

Fra Værløse
Tilmeldt 6. Apr 06
Skrevet kl. 15:51

Hej Kim og El-manden,

Vi skal ikke være et alternativ til bankerne. Vi vil dække det finansieringsmæssige hul der er opstået i den tidlige fase som seed-investorer, innovationsmiljøerne og business angles tidligere dækkede. Bankerne er ikke, og har aldrig været investorer i startup-virksomheder. Deres opgave ligger i finansiering af drift i eksisterende virksomheder.

I kan sige, at tanken er at samle risikovillig kapital, og lade vækstiværksætterene (via Curtana) være med til at investere i de bedste ideer - i samarbejde med forskellige samarbejdspartnere og organisationer.

Fra Skagen
Tilmeldt 3. Dec 06
Skrevet kl. 16:05

Lad os nu sætte et eksempel op.

Jeg skal bruge 1 million for at starte en butik op. Banken synes dét er en super ide, men de vil ikke finansiere, da jeg har en negativ formue..

Hvad vil I kunne hjælpe med hvis det er ??

Fra Værløse
Tilmeldt 6. Apr 06
Skrevet kl. 16:26

Hej Kim, det kommer selvfølgelig helt an på, hvilke penge vi kan få ind, og om der evt vil være en risikoprofil på dem. Men umiddelbart ville jeg mene, at der vil blive kigget på din case som var du hos enhver anden (normal) seed-investor. Her er ingen bankfolk, der skal overbevise, men andre iværksættere, som har en anden erfaring med - og tilgang til det at starte en virksomhed op.

Fra Skagen
Tilmeldt 3. Dec 06
Skrevet kl. 16:31

Hvornår kommer dette op at køre, så man evt kan søge ??

Fra Skagen
Tilmeldt 3. Dec 06
Skrevet kl. 17:01

I øvrigt tak for nogle gode svar og tak for hjælpen.

Men som sagt, har du en fornemmelse af hvornår det hele er på plads og man kan ansøge ??

Går ud fra at konceptet bliver sådan, at en investor gruppe vil eje en andel af butikken, for at stå med hele ansvaret hvis det skulle gå galt. ??

mvh Kim

Fra Værløse
Tilmeldt 6. Apr 06
Skrevet kl. 17:05

Vi er i fuld gang med registreringen af foreningen og alt "papirarbejdet", og håber at være klar indenfor 6 måneder. Meget afhænger dog af den opbagning vi får fra dem det hele handler om - vækstiværksættere :-)

Derfor, hvis du har mulighed for at hjælpe os med at udbrede budskabet, så vil vi være taknemmelige :-)

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)